مصرف نان کامل به دلیل وجود پوسته و جوانه منبع غنی مواد مغذی است که فرهنگ سازی برای استفاده از این نان ضرورت دارد.

صفدری کارشناس تغذیه بهداشت و درمان بافق گفت: مصرف نان کامل به دلیل وجود پوسته و جوانه منبع غنی فیبر، ویتامین e، ویتامین‌های گروه b، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی به بهبود سلامتی کمک می‌کند.

او افزود: در حال حاضر آردی که در نانوایی‌ها وجود دارد، غالبا آرد تصفیه شده است که جوانه و سبوس گندم تا حد زیادی از آن جدا شده است. 

صفدری بیان کرد: درصورتی که بیشتر خواص گندم داخل جوانه و سبوس آن است و جوانه گندم سرشار از پروتئین و سبوس گندم سرشار از ویتامین‌های گروه b و همچنین مواد معدنی است. 

او گفت: در شهرستان بافق نیز یک نانوایی اقدام به پخت نان سبوس کرده است و شاطر آن به دلیل گرانی آرد، ۲ نوع آرد محلی و کارخانه‌ای را ترکیب می‌کند.

کارشناس تغذیه بهداشت و درمان بافق گفت: مشتریان این نانوایی هم از کیفیت نان رضایت دارند چراکه مصرف نان سبوس دار از این نظر حائز اهمیت است که از آرد کامل تهیه شده و سبوس و جوانه گندم جدا نشده است و فواید بسیاری برای بدن دارد. 
 
صفدری بیان داشت: این نانوایی در کنار پخت نان سبوس دار انواع نان خشک رژیمی را نیز پخت می‌کند. 

او گفت: مصرف نان سبوس دار در کنار رژیم کم کالری باعث کاهش وزن، پیشگیری از دیابت، پرفشاری خون و کبد چرب می‌شود. 

او تصریح کرد: باید برنامه ریزی شود تا با پخت نان سبوس دار و توسعه نانوایی‌هایی از این دست، مردم بیشتر از آن بهره ببرند و فرهنگ مصرف نان سبوس دار در شهر و استان ترویج یابد. 

کارشناس تغذیه بهداشت و درمان بافق گفت: آموزش فرهنگ سازی و فراهم کردن آرد ارزان، برای پخت نان سبوس دار و استفاده مردم از این نان، ارمغان سلامتی خانواده‌ها و جامعه را به همراه دارد. 

حیدری شاطر این نانوایی در بافق گفت: از سال ۹۵ شروع به کار کردیم. 

او افزود: در گذشته که قیمت آرد ارزان بود بیشتر از آرد خالص و محلی استفاده می‌شد، اما الان به دلیل گرانی آرد سبوس دار را با آرد کارخانه‌ای ترکیب می‌کنیم. 

حیدری گفت: وزن هر چانه ۵۰۰ گرم و قیمت هر نان ۱۲ هزار تومان است که حدودا روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نان پخت می‌شود و به فروش می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.