مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر بیرجند اجرا شده و پیشرفت فیزیکی این طرح به ۹۵ درصد رسیده است.

دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره آخرین روند اجرای طرح فاضلاب بیرجند گفت: تاکنون ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب از مجموع ۵۰۶ کیلومتر در شهر بیرجند احداث و در زمینه اجرای این طرح هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

او با بیان اینکه ۱۷.۶ کیلومتر خط انتقال به طور کامل اجرایی شده است افزود: با توجه هدفگذاری انجام شده این طرح باید در سال ۱۴۰۴ به سرانجام برسد ولی به علت کمبود اعتبار و مشکلات صدور مجوز حفاری در شهر بیرجند این کار محقق نشده است.

دوستی بیان کرد: تا زمانی که شهر در حال توسعه باشد طرح مذکور نیز باید توسعه و تداوم یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح کشور است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است و جمعیت ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او تصریح کرد: این طرح در مرحله بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته به گونه‌ای که در زمان حاضر حدود ۸۰ درصد فاضلاب تولیدی توسط این مدول در حال تصفیه است و با استاندارد‌های مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.

دوستی اظهار کرد: برنامه ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه هم در دستور کار است که مطالعات آن به مشاور واگذار شده تا به‌صورت ریشه‌ای مشکلات تصفیه‌خانه رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، کمبود اعتبار و نبود تخصیص به موقع، تاخیر در انعقاد قرارداد، ترمیم و مرمت نوار حفاری با شهرداری و مشکلات صدور مجوز حفاری را از موانع اجرای طرح فاضلاب بیرجند عنوان کرد.

او با توجه به ثقلی بودن جریان فاضلاب در شبکه‌ها که عمق اجرای آنها ارتباط مستقیم با وضعیت توپوگرافی معابر دارد و لزوم احداث آدم رو‌های متعدد، اجرای شبکه و خطوط انتقال فاضلاب را طرح‌های پرهزینه و دارای محاسبات دقیق و فنی توصیف کرد.

دوستی گفت: همین موضوع باعث شده که اجرای طرح‌های فاضلاب نسبت به سایر زیرساخت‌های خدماتی با سرعت کمتری انجام شود و به‌صورت میانگین هزینه اجرای هر کیلومتر شبکه فاضلاب حدود ۲۵ میلیارد ریال بدون احتساب هزینه آسفالت شکافی است.

او به روند اجرای طرح فاضلاب شهر فردوس هم اشاره کرد و افزود: اجرای طرح فاضلاب فردوس با هدف رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده بهینه از منابع آبی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده در طرح‌های صنعتی و کشاورزی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

دوستی ادامه داد: طول شبکه فاضلاب فردوس ۱۵۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۶ کیلومتر اجرایی شده و شبکه جمع‌آوری این طرح ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون برای اجرای این طرح ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس هدفگذاری انجام شده طرح فاضلاب فردوس باید در سال ۱۴۰۶ به اتمام برسد ولی به علت نبود تخصیص اعتبار مناسب، پیشرفت فیزیکی آن ۳۵ درصد است البته امسال ۶۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

او درباره طرح فاضلاب سربیشه بیان کرد: این طرح شامل احداث ۲.۶ کیلومتر خط انتقال، ۴۹ کیلومتر شبکه جمع آوری و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت کلی سه هزار و ۷۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز است که از این احجام تاکنون ۲.۶ کیلومتر خط انتقال و ۳۵ کیلومتر شبکه جمع آوری احداث شده و مدول اول تصفیه خانه فاضلاب با پیشرفت ۶۰ درصد در دست احداث است.

دوستی از پیشرفت ۷۴ درصدی طرح فاضلاب سربیشه خبر داد و اظهار کرد: تاکنون در زمینه اجرای این طرح ۷۲۷ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن سه هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است همچنین در سال جاری ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درخصوص روند اجرای طرح فاضلاب شهر قاین تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای قرار است سرمایه گذار نسبت به تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه شهر قاین اقدام کند.

او گفت: طرح فاضلاب قاین شامل احداث ۴.۴ کیلومتر خط انتقال، ۱۳۵ کیلومتر شبکه جمع آوری و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت کلی ۱۳ هزار متر مکعب در شبانه روز است که از این حجم تاکنون ۴.۴ کیلومتر خط انتقال و ۹۲ کیلومتر شبکه جمع آوری احداث شده و تصفیه‌خانه این طرح با پیشرفت ۱۵ درصد در دستور کار قرار دارد.

دوستی ادامه داد: با هدفگذاری انجام شده طرح فاضلاب قاین باید در سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد و تاکنون در زمینه اجرای این طرح ۳۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که برای تکمیل آن به ۶ هزار میلیارد ریال نیاز است و توسط سرمایه گذار طرح تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: تاکنون هشت کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در سایت زعفرانیه بیرجند و ۶ کیلومتر در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند با اعتبار ۶۵۴ میلیارد ریال انجام شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.