رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مسدودسازی سپرده برای پرداخت تسهیلات و یا برداشت مبلغی از تسهیلات توسط بانک‌ها غیرقانونی است.

ذبیح الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری امروز ضمن تبریک سالرور تشکیل سازمان بازرسی گفت: طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "بر اساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری، سازمانی به نام «سازمان بازرسی کل کشور» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشکیل می‌گردد. حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون تعیین می‌کند. " این وظیفه خطیر است. ما در راستای منویات رهبری و تاکیدات رییس قوه قضاییه و سند تحول قضایی در دوره تحول وتعالی اولویت کار سازمان بازرسی را بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه قرار دادیم و برای تحقق این مهم سعی کردیم مسایل و مشکلات کشور را شناسایی کنیم.

وی افزود: در یک کار پژوهشی حدود دو هزار مساله و ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم. ما سعی کردیم که نظارت بازرسی را به نحوی پیش ببریم که از پشتوانه علمی کشورهم برخوردار باشد. در همین راستا برای استفاده ازظرفیت دانشگاهها، تفاهم نامه‌ای را با بسیاری از مراکز علمی کشور و پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه تهران منعقد کردیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: راه حل‌های رفع مسائل و گلوگاه‌های فساد را احصا کردیم و مراتب را به ریاست جمهور فقید شهید رئیسی ابلاغ کردیم و ایشان دستور دادند دولت با کمک دستگاه بازرسی نسبت به رفع این گلوگاه‌ها اقدام کنند. در دولت چهاردهم مجددا گلوگاه‌ها و بستر‌های فساد را در اختیار مسئولین مربوطه قرار دادم. نباید به همین گلوگاه‌ها بسنده کنیم و نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارد.

وی گفت: شناسایی مدیران سخت‌کوش، پرتلاش و پیگیر که روحیه مبارزه با فساد دارند، در دستور کار قرار دارد و از این مدیران تقدیر خواهد شد. همچنین مدیران ضعیف و بی‌انگیزه یا کسانی که بدون شایستگی انتخاب شده‌اند، شناسایی خواهند شد. اگر در بررسی‌ها مشخص شود که فرد یا گروهی سوء استفاده مالی دارد، هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت. هرچند اولویت ما پیشگیری است، اما در صورت برخورد با فساد، قاطعانه عمل خواهد شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در سال گذشته، تعداد ۶۱۱۲ برنامه نظارت و بازرسی در سطح کشور اجرا شد که نتیجه آن ارائه ۱۰۶۱۸ گزارش به مسئولان از جمله رئیس‌جمهور، وزرا، استانداران و سایر مقامات بود. از این تعداد، ۶۶۷۰ گزارش جنبه اصلاحی داشت و در راستای پیشگیری از تخلفات و هشدار در فرآیند‌ها ارائه شد. همچنین، ۲۵۸۷ مورد تخلف اداری شناسایی و به هیئت‌های انتظامی معرفی شدند. از این تخلفات، ۳۱۴ مورد مربوط به مدیران بوده که به هیئت‌های انتظامی نهاد ریاست‌جمهوری گزارش شده و ۱۰۴۹ مورد نیز به عنوان گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی تاکید کرد: در گزارش‌های اصلاحی، ۱۶۷۴۱ پیشنهاد برای بهبود امور و ارتقای سلامت اداری ارائه شده که از این تعداد، ۱۳۵۵۸ مورد مربوط به اصلاح فرآیند‌ها و رفع مشکلات بوده است. اثربخشی این گزارش‌ها، چه مالی و چه غیرمالی، نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: طی همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت شدند. همچنین از تخریب و تغییر کاربری غیرقانونی ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی جلوگیری شد.

وی افزود: در زمینه رفع تصرف اراضی ملی و دولتی، با پیگیری‌های انجام شده و همکاری دستگاه قضا، جهاد کشاورزی و سازمان ثبت، ۲۳۱۱ هکتار از این اراضی خلع ید و بازپس‌گیری شدند. در نتیجه بیش از ۶۰۰۰ مورد بازرسی در سال گذشته، ۱۶۷۴۱ پیشنهاد اصلاحی برای بهبود امور ارائه شد که اثربخشی‌های مالی و غیرمالی قابل‌توجهی را به همراه داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: همه شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان هستیم و متاسفانه سازمان‌های بین المللی که دم از حقوق بشر می‌زنند از کنار این موضوع با سکوت عبور می‌کنند. شهادت نیرو‌های مقاومت موجبات تقویت جبهه مقاومت و تسریع نابودی رژیم اشغالگر قدس را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص انسداد سپرده‌ها در زمان ارایه تسهیلات توسط بانک‌ها گفت: گزارش‌هایی دریافت شد مبنی بر اینکه برخی بانک‌ها در زمان پرداخت تسهیلات، مبلغی را به‌صورت سپرده مسدود می‌کردند یا بخشی از تسهیلات را تا پایان اقساط آزاد نمی‌کردند، که این اقدامات برخلاف مقررات بانک مرکزی بود. با ورود همکاران ما و هشدار‌های لازم، با همکاری بانک مرکزی اصلاحاتی در سامانه‌های مرتبط با تسهیلات، از جمله سامانه سمات، صورت گرفت. اکنون بانک مرکزی به‌سرعت متوجه این تخلفات می‌شود و از ادامه آنها جلوگیری به عمل می‌آید. در صورت مشاهده تخلف از سوی بانک‌ها در آینده، برخورد‌های لازم انجام خواهد شد. همچنین، بازرسی‌های متعددی در رابطه با عملکرد بانک‌ها صورت گرفته و ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار