بنابر گفته مسئولان، در حال حاضر صنایع ۲ هزار مگاوات نیروگاه ساخته‌اند و ۶ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است.

بر اساس ماده ۴ قانون مانع ­زدایی از توسعه صنعت برق مصوب سال ۱۴۰۱، صنایع انرژی­ بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند، حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل پنجاه و پنج درصد و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی احداث کنند و در صورت عدم احداث، تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

بندی قانونی که مدیرعامل توانیر مصطفی رجبی مشهدی در خصوص آن گفته بود: طبق ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع کشور باید نیروگاه‌هایی را برای تأمین برق مورد نیاز خود احداث کنند و این موضوع در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد که با جدیت پیگیری می‌شود.

احداث نیروگاه خود تأمین صنایع که  سید زمان حسینی مجری احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع وزارت نیرو با اشاره به اهمیت آن گفته بود: برق تولیدی نیروگاه‌های خود تأمین علاوه بر حل نیاز برق بخش صنعت می‌تواند به‌صورت قرارداد‌های دوجانبه بین نیروگاه و مصرف‌کنندگان مبادله شود که طی قراردادی از پشتیبانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برخوردار می‌شود.

مجری احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع در ادامه افزود: محاسبات نشان می‌دهد هزینه احداث نیروگاه خود تأمین توسط صنایع ظرف دو الی سه سال به‌واسطه جلوگیری از خسارت عدم تولید در محدودیت‌های فصل گرم سال جبران می‌شود و ضمن آن این صنایع می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را به شبکه سراسری تزریق و به فروش برسانند.

اما وضعیت ساخت نیروگاه توسط صنایع در حال حاضر چگونه است؟ در همین راستا خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر رفت و او ضمن ارائه آماری بیان کرد: در حال حاضر صنایع ۲ هزار مگاوات نیروگاه ساخته‌اند و ۶ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است که امیدواریم تا پیک سال آینده ۲ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید برق نیروگاهی اضافه شود.

پیش از این هم این مقام مسئول اظهار کرده بود: صنایعی که به احداث نیروگاه خودتامین اقدام کنند، مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف نمی‌شوند و به هیچ وجه برق تولیدی این واحد‌ها به مصارف دیگر اختصاص نمی‌یابد. البته نیروگاه‌ها به دلایل فنی و بروز حوادث ممکن است محدودیت‌هایی را برای مصرف کنندگان خود ایجاد کنند که وزارت نیرو در حد مقدورات در این شرایط از طریق شبکه سراسری پشتیبانی می‌کند.

گفتنی است، صنایع با ایجاد نیروگاه‌های خود تأمین می‌توانند از وابستگی به شبکه برق عمومی کاسته و در زمان‌های اوج مصرف یا قطع برق بنابر تصمیمات وزارت نیرو به فعالیت خود ادامه دهند؛ همچنین این نیروگاه‌ها می‌توانند نیاز‌های انرژی خاص صنایع را به طور مداوم تأمین کنند علاوه بر این ایجاد نیروگاه‌های خود تأمین می‌تواند به بهبود کارایی و بهره‌وری در فرآیند‌های تولیدی کمک کند.

در نهایت احداث نیروگاه‌های خود تأمین توسط صنایع نه تنها به افزایش استقلال انرژی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، بلکه به بهبود وضعیت محیط زیست و افزایش بهره‌وری نیز منجر می‌شود. این موضوع به ویژه در دنیای امروز که تغییرات اقلیمی و بحران‌های انرژی در حال افزایش است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
وام بانک با سود بیست‌و پنج درصد است. ولی سود سهام عدالت و متناسب سازی حقوق صندوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی را نمیدهند.اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
صنایع کار نکردن منابع ملی کشور رو میبرند حالا این وسط برا خودشون چندتا نیروگاه هم ساختن
آخرین اخبار