مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: بخشنامه وزارت نیرو در خصوص جایگزینی آب صنعت با پساب و در پی آن انعقاد قرارداد فروش پساب به صنایع مس جانجا در این استان، نوید بخش تسریع در تکمیل طرح مهم و حیاتی جمع‌آوری فاضلاب در زابل است.

علیرضا قاسمی با اشاره به وضعیت فاضلاب زابل و اقدام‌های این شرکت در این رابطه بیان کرد: شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر زابل در دهه ۷۰ اجرا شده، به دلیل نوع لوله‌های استفاده شده در آن زمان (آزبست سیمان) و جنس و بافت خاک منطقه باعث شده که فرسودگی شدیدی در خطوط اصلی و فرعی ایجاد شود.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود تأسیسات جمع‌آوری فاضلاب عملکرد مطلوبی نداشته باشد که خود به عاملی برای نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان برخی محله‌ها تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای رفع دغدغه مردم این شهر در سال ۱۴۰۲ با کمک وزارت نیرو، پیگیری نمایندگان مجلس و استاندار، شبکه جمع آوری فاضلاب به عنوان اولین طرح در سطح کشور اعتبار اصلاح و بازسازی گرفت و برای اصلاح شبکه موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

وی با بیان اینکه در همین راستا ۸۴۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب طی سالجاری برای اجرای این پروژه ابلاغ شد، افزود: اما با توجه به نوع عملیات به دلیل لوله‌گذاری به صورت سپر کوبی در عمق پایین با این مبلغ تنها یک کیلومتر از لوله‌های آسیب دیده اصلاح و بازسازی شد.

قاسمی گفت: این در حالیست که اصلاح و بازسازی کامل شبکه جمع آوری فاضلاب زابل نیازمند اعتباری معادل ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده که نگاه ویژه قانون گذاران و دولت مردان را می طلبد تا در بودجه سالانه کشور به آن توجه شود.

وی اظهار کرد: با توجه به ابلاغ بخش‌نامه پساب در سال گذشته توسط وزارت نیرو و انعقاد قرارداد فروش پساب به صنایع مس جانجا، امکان اصلاح بخشی از شبکه از محل سرمایه‌گذاری حاصل از فروش پساب فراهم خواهد شد که این مهم می تواند برای رفع دغدغه های مردم زابل در موضوع جمع آوری فاضلاب شهری، موثر واقع شود.

برچسب ها: آبفا ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار