رضائیان زاده گفت: کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت فارس، ۵۰ هزار و ۸۷۸ مورد مشاوره تخصصی تغذیه در ۶ ماهه نخست امسال به شهروندان ارائه کردند.

عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با بیان اینکه کارشناسان تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت استان به صورت رایگان، خدمات مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی را به مراجعان ارائه می‌دهند، اظهار کرد: هدف از ارائه این خدمات، اصلاح الگوی تغذیه مراجعان و پیشگیری و کنترل عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیرواگیرِ شایع است.

او با بیان اینکه تغذیه سالم نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌ها دارد، افزود: غربالگری تغذیه توسط کارشناسان بهداشتی، مراقبان سلامت و بهورزان در همه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت مشاوره‌های رایگان را به افراد ارجاع شده ارائه می‌دهند.

رضائیان زاده ادامه داد: کودکان، نوجوانان، مادران باردار و افراد در تمام گروه‌های سنی از کودک تا سالمند امکان دارد با مشکلات تغذیه‌ای متعددی از جمله اختلال رشد، چاقی، لاغری، دیابت و فشار خون دست و پنجه نرم کنند که اغلب ناشی از الگو‌های نامناسب تغذیه‌ای است.

او با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال، ۵۰ هزار و ۸۷۸ مورد مشاوره تخصصی تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به هم استانی‌ها ارائه شده است، اگفت: در این مدت، ۵ هزار و ۱۷۶ نفر مبتلا به دیابت، ۶ هزار و ۱۸۵ نفر مبتلا به فشار خون و بیش از ۲۶ هزار نفر با مشکل اضافه وزن و چاقی، خدمات مشاوره تغذیه تخصصی را در مراکز جامع سلامت استان دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ادامه داد: کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۵ هزار و ۸۷۶ مورد مشاوره تخصصی تغذیه برای مادران باردار با وزن گیری نامطلوب و ۷ هزار ۴۶۸ مورد مشاوره برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه در طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ ارائه کرده اند.

او برگزاری نشست‌های آموزشی را برای ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه تغذیه ضروری دانست و تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۳ هزار و ۱۵۸ نشست آموزشی تغذیه با حضور ۶۹ هزار ۳۲۷ نفر آموزش گیرنده از سوی کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.