طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور در سه سال برای مالکان خودرو‌های لوکس و خانه های ویلایی، ۱۱ همت برگه تشخیص مالیاتی صادر شده است که باید مطابق با قانون پرداخت شود.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خودرو‌های میلیاری و لوکس به عنوان یکی از مهم‌ترین بند‌های قانونی در کشور  به شمار می‌رود که در سه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شده است.

با تصویب این مصوبات مقرر شده بود که‌  از واحد‌های مسکونی که توسط سوداگران و دلالان احتکار شده و همچنین خودرو‌های لوکسی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور با افزایش قیمت روبرو شده اند مالیات اخذ شود، اما طبق آخرین آمار‌های که سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کرده است متاسفانه شاهد آن هستیم که سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از  این دو بخش موفق نبوده است.

بیش از ۵۶۶ هزار خودرو لوکس مشمول مالیات شده است

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در طی سه سال گذشته از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی به سازمان امور مالیاتی، تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به ۷ همت شده است.

از طرف دیگر از مجموع تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات شده، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده اند که مبلغ ۲/۵ همت (۴۲ درصد) وصول شده است. با این حال ۴۲ هزار و ۷ مالک خودرو نیز به مالیات تعیین شده به مبلغ حدود یک همت اعتراض کرده اند که در حال بررسی و ادامه مراحل قانونی است.

گفتنی است، با توجه به آنکه مالیات بر خودرو‌های لوکس پایه مالیاتی جدیدی است فرهنگ سازی آن نیاز به گذشت زمان  دارد هر چند در همین زمان اندک نیز حدود ۵۰ درصد از مالیات خودرو‌های لوکس توسط سازمان وصول شده است.

۱۳۵ هزار و۵۰۰ واحد مسکونی لوکس مشمول مالیات شده اند

در خصوص واحد‌های مسکونی لوکس و خانه‌های خالی هم طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور مالیات واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌قیمت موضوع بند (ع) تبصره (۶) قانون بودجه، در سال ۱۴۰۲ از بین واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران قیمت گزارش شده توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها به سازمان امور مالیاتی، در مجموع ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول مالیات شده که رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان تعیین و به مالکان آنها از طریق پیامک اعلام شده است.

پرداخت ۹۴ میلیارد تومان مالیات از سوی صاحبان واحدهای لوکس

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، تاکنون مالکان ۵ هزار و ۹۹۳ واحد مسکونی و باغ ویلای گران‌قیمت مشمول، حدود ۹۴ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات لازم در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده و از طریق پیامک نیز به مالکان آنها اطلاع رسانی شده است.

اثرگذاری بیشتر مالیات خودرو و خانه‌های لوکس در کنار افزایش تولید امکان پذیر است 

در خصوص مزیت‌های اخذ مالیات از خانه‌های ویلایی و خودرو‌های لوکس حسین حاجی  دلیگانی نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  برای اخذ مالیات از این دو بخش دو دیدگاه مطرح شده بود که یکی از آنها مربوط به ضروری نبودن اخذ مالیات است چراکه این اقدام خود باعث بهبود و رونق در هر دو بازار و خروج سوداگران از این بازار می‌شود دیدگاه دیگر آن بود که این کار لازم است و آن کسی که درآمدی دارد که میتواند خودروی لوکس سوار شود و می‌تواند واحد مسکونی لوکس داشته باشد باید بتواند مالیات آن را هم بپردازد. اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خودرو‌های لوکس  در حال حاضر  تبدیل به قانون شده است و نباید در اجرای آنها کوتاهی شود.

حاجی دلیگانی بیان کرد: تا زمانی که  این دو طرح قانون است باید اجرا شود و اگر بخشی از کارشناسان و مسئولان  معتقد هستند که این قانون نمی‌تواند مفید باشد باید لایحه را بیاورند مجلس و وقتی مصوب شد مطابق آن عمل کنند.  اجرای این قانون در کنار سایر اقدامات از جمله افزایش تولید مسکن و یا افزایش تولید خودرو و واردات خودرو می‌تواند در بحث قیمت مسکن و کاهش میزان سوداگری و دلالی موثر باشد.

در کنار این موضوع بسیاری از کارشناسان هم اعلام می‌کنند که این طرح باید یک ابزار اجرایی و لازم اجرا داشته باشد تا اثرگذاری آن بر بازار بیشتر باشد.

استفاده از ابزارهای قانونی و جرائم مالیاتی برای تسریع در اجرای قانون 

در ادامه عباس حسینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طرح مالیات از خودرو‌های لوکس و همچنین واحد‌های مسکونی لوکس در راستای کنترل سوداگری در بازار توسط مجلس به تصویب رسید گفت: با وجود آنکه این مصوبه قانونی مجلس است، اما در کنار آن شاهد هستیم که بند‌های برای اعتراض و همچنین استنکاف گذاشته شده است که خود باعث کند شدن روند اجرا توسط مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور شده است. برای اثرگذاری بیشتر این دو مصوبه قانونی باید دولت بتواند ابزار‌های بیشتر و یا حتی جرائم مالیاتی بیشتری را در نظر بگیرد تا شاهد نقره داغ شدن سوداگران و دلالان این بخش باشیم.

اخذ مالیات از خانه های و خودرو‌های لوکس براساس عدالت مالیاتی است

در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خودرو‌های لوکس پیش از این سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود:  آن چیزی که در قانون تعیین می‌شود اخذ مالیات از خانه‌ها یا خودرو‌های گران قیمت با یک عدد مشخص است. در سال ۱۴۰۲ برای خانه‌های گران قیمت رقم ۲۰ میلیارد تومان بود، اما برای سال ۱۴۰۳، ۳۵ میلیارد تومان تعیین شده که براساس قیمت خانه نرخ مالیات آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی در خصوص عملیات اجرایی یعنی نقل و انتقال ملک، مالیات را به صورت قهری از مالکان اخذ خواهیم کرد. وزارت راه و شهرسازی باید هر ساله اطلاعات خانه‌های خالی را به ما اعلام کند و براساس آن اقدام به اخذ مالیات کنیم.

وی با بیان اینکه، اما اخذ مالیات تنها به خانه‌های لوکس منتهی نمی‌شود و مالکان خودرو‌های لوکس هم براساس قانون مشمول قانون می‌شوند گفت: برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲ همت مالیات برای ۱۷۷ هزار خودرو، برای سال ۱۴۰۱ برای ۲۵۰ هزار خودرو ۲.۳ همت و برای سال ۱۴۰۲ برای ۱۶۲ هزار خودرو ۲.۸ همت مالیات تعیین شده بود. مالیات ستانی از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس هم تکلیف قانونی و هم در راستای عدالت اقتصادی است و بخش عمده‌ای از شناسایی خانه‌های خالی در استان تهران از  با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان  انجام شده است.

گفتنی است، دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس که از سال ۱۴۰۰ کلید خورده است از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم آغاز شد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مورد تأکید قرار گرفت.   بر این اساس زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلا‌های مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

همچنین انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مالیات ، اخذ مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
وام بانک با سود بیست‌و پنج درصد است. ولی سود سهام عدالت و متناسب سازی حقوق صندوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی را نمیدهند.اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
چرا...؟!!.. عجیب است که..این موضوع مطرح می‌شود..و کسی هم علیه مسیولان ذیربط هیچگونه اعلام جرم..ترک فعل .. نمی‌کنند.؟!!
آخرین اخبار