رییس گروه بیماری‌های واگیر ‌معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در سال گذشته بیشترین مبتلایان این بیماری در یزد از اتباع خارجی بودند.

رییس گروه بیماری‌های واگیر ‌معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که هنوز بیماری سل در همه استان‌های کشور وجود دارد، گفت: در سال گذشته بیشترین مبتلایان این بیماری در یزد از اتباع خارجی بودند.

مژگان مینوسپهر به مناسبت روز ملی سل، ضمن بیان این که شعار امسالِ روز ملی مبارزه با سل «بله، ما می توانیم به سل پایان دهیم!» انتخاب شده است، گفت: تنها درمان موثر بیماران مسلول، اقدام اساسی برای پیشگیری از گسترش بیماری است.

وی با بیان این که هنوز بیماری سل در همه استان‌های کشور وجود دارد و یک مشکل و اولویت بهداشتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این بیماری برخلاف تصور دیرینه مردم، چندین دهه است که به یک بیماری کاملاً قابل درمان تبدیل شده است.

مینوسپهر تاکید کرد: از آنجایی که مهمترین علامت ابتلا به سل ریوی، داشتن سرفه طول کشیده بیش از دو هفته است، افراد با این علامت باید جهت تشخیص به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رییس گروه بیماری‌های واگیر استان ضمن اشاره به این که در سال گذشته‌ ۱۷۲ بیمار مبتلا به سل در استان یزد تشخیص داده شده است، گفت: این میزان بروز ۱۲.۸ در هر صد هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است.

وی ضمن بیان این که از این تعداد، ۸۳ نفر مرد و ۸۹ نفر زن بودند، گفت: از بین مبتلایان ۷۸ بیمار ایرانی و ۹۴ نفر غیر ایرانی بودند.

مینوسپهر ضمن بیان این که شایعترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر بوده که معمولاً با خلط همراه است، گفت: این بیماری ممکن است با سایر علائم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی شامل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه باشد.

رییس گروه بیماری‌های واگیر استان، ضمن بیان این که تشخیص و درمان سل در شبکه بهداشتی کشور رایگان است، خاطرنشان کرد: بیماران جهت دریافت خدمات تشخیصی و درمانی می‌توانند به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

وی با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل کشوری واکسیناسیون تمامی نوزادان در بدو تولد واکسن ضد سل (ب ث ژ) دریافت می‌کنند، گفت: بزرگسالانی که دچار ضعف سیستم ایمنی به دلایل مختلفی همچون بیماری و یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند شیمی درمانی و غیره می‌شوند، یا در مواجهه زیاد با بیماران مبتلا به سل قرار می‌گیرند، ممکن است دچار بیماری سل شوند.

وی ضمن اشاره به این که دوره درمان سل به مدت حداقل شش ماه است، خاطرنشان کرد: ارائه‌ی کلیه خدمات تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا به سل بصورت رایگان انجام می شود.

مینوسپهر در پایان در خصوص محل درمان تخصصی بیماری سل اظهار کرد: کلینیک سل رفرانس استان یزد، در مرکز خدمات جامع سلامت نیکوپور شهرستان یزد، واقع در خیابان شهید مطهری و شماره تلفن ۳۶۲۷۲۷۷۰ قرار دارد.

سل یک بیماری عفونی است که معمولا توسط باکتری «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود و این بیماری بیشتر به ریه‌ها حمله می‌کند اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سل از طریق قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا به هوا منتقل می‌شود، انتشار می‌یابد.

روز ملی مبارزه با سل به یادبود درگذشت حکیم زکریای رازی، دانشمند و پزشک برجسته ایرانی که تحقیقات مهمی در زمینه سل انجام داده، نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار