شبانی گفت: طی ۲ سال تحصیلی گذشته، سرانه فضای ورزش دانش آموزان یزدی از ٠/۶۶ مترمربع به ٠/٩۶ مترمربع افزایش یافته است.

ابوالفضل شبانی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: مسابقات ورزشی گامی موثر در ایجاد انگیزه برای دانش آموزان است و به همین منظور در سال گذشته ۴۱ رویداد ورزشی در استان برگزار شده است که در سطح مدارس ۷۵ هزار دانش آموزر، در سطح شهرستان ۱۲ هزار دانش اموز و در سطح استانی و کشوری بیش از سه هزار  دانش آموزان یزدی شرکت داشتند.

وی افزود: ۲۶۰ دانش آموز از استان در قالب ۲۸ کاروان ورزشی به مسابقات کشوری اعزام شدند که پنج عنوان قهرمانی این مسابقات دستاورد دانش آموزان یزدی بود.

شبانی تصریح کرد: طرح شهید سلیمانی از سال ١۴٠١ و با هدف توسعه و بهینه سازی فضا‌های ورزشی و به ویژه زمین‌های ورزشی مورد نیاز دانش آموزان آغاز شد و در استان یزد ١٣۵ پروژه‌ی این طرح در حال احداث و بهره برداریست. 

وی افزود: این طرح در تمامی شهرستان‌های استان و عمدتا در مناطق کمتر برخوردار در حال اجراست. بزرگترین زمین چمن مصنوعی این طرح نیز در آموزشگاه ایرانشهر یزد آماده بهره برداریست که روز پنجشنبه افتتاح می‌شود. 

شبانی همچنین از اجرای طرح موسوم به چهارشنبه‌های امام رضایی خبر داد و گفت: در این طرح هر هفته یک فضای ورزشی مانند زمین چمن مصنوعی، زمین ورزش و کلاس درس تربیت بدنی افتتاح می‌شود که در مقایسه با سال‌های گذاشته بی‌سابقه است. 

این موارد را معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرد. 

وی به اجرای طرح شهید طوقانی در استان اشاره کرد و تصریح کرد: این طرح در ١٢ کانون ورزشی و با شرکت ١٢٠٠ دانش آموز از پایه‌های چهارم و پنجم در حال اجراست. دانش آموزان در این طرح می‌توانند حرکات زورخانه‌ای و مرشدخوانی را فرا بگیرند. 

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان هدف از اجرای این طرح را ترویج فرهنگ پهلوانی و جایگزین حرکات زورخانه‌ای با ورزش صبحگاهی مرسوم مدارس عنوان کرد. 
شبانی خاطرنشان کرد: بزرگترین همایش پهلوانک‌های دانش آموزی نیز همزمان با هفته معلم در ورزشگاه نهم دی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، مسئولین استانی و بیش از ۷۰۰ ورزشکار و ۵۰ مرشد آموزش دیده در طرح شهید طوقانی برگزار شد. 

شبانی اضافه کرد: طرح مهارت آموزی برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی نیز با شعار "هر دانش آموز، یک مهارت ورزشی" در کشور در حال اجراست که در آن دانش آموزان پایه چهارم با ورزش طناب زنی، پایه پنجم با تنیس روی میز و پایه ششم با دو و میدانی و شنا آشنا می‌شوند.

وی افزود: طرح دختران آفتاب ایران "دآا"، برنامه مشترک وزارت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های همگانی است که با هدف ترویج ورزش قهرمانی، همگانی و سبک زندگی در مدارس خوابگاهی شبانه روزی دخترانه اجرا می‌شود. دانش آموزان پس از پایان طرح، با دریافت گواهینامه سفیران دآا می‌توانند در روستا و دهستان محل زندگی خود به ترویج فرهنگ تربیت بدنی و سلامت بپردازند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان رصد و پایش اطلاعات فیزیک بدنی دانش آموزان را یکی از ارکان لازم برای تصمیم گیری‌های کلان در حوزه تربیت بدنی عنوان کرد و گفت: پایش و آمادگی دانش آموزان در پایه‌های سوم، ششم و نهم اجرا و تست‌های بدنی لازم از دانش آموزان گرفته می‌شود.

شبانی با اشاره به رتبه بالای استان در ابتلا به دیابت و چاقی گفت: برنامه‌های اجرایی حوزه تربیت بدنی استان می‌بایست برای حل این معضل تدوین شود تا ابتلای دانش آموزان یزدی به این دو بیماری کاهش یابد. 

وی تاکید کرد: کمبود دبیر ورزش در مقطع ابتدایی به ویژه دوره دوم از دیگر دغدغه‌های آموزش و پرورش استان است به همین دلیل از سال گذشته اقدام به برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان پایه کردیم تا بتوانند بخشی از ساعت تربیت بدنی مدارس را پوشش دهند. 

زارع، رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز با اشاره به نقش موثر ورزش در پویایی دانش آموزان و جامعه گفت: آزادسازی فضا‌های ورزشی از برنامه‌های در دست اقدام این اداره برای بهره مندی دانش آموزان از فضای ورزشی کم هزینه است. راه اندازی و توسعه کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های در حال اجراست.

وی همچنین از نیم‌بها شدن نرخ استخر‌های وابسته به اداره کل آموزش و پرورش استان برای دانش آموزان یزدی خبر داد و گفت: این طرح باهدف تشویق دانش آموزان به ورزش شنا و از اواخر مهر ماه اجرا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار