برنامه‌های ایام شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) با آیین شمع گردانی خادمان آستان مقدس بانوی کرامت به پایان رسید.

آئین معنوی شمع گردانی در شام شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با حضور خادمان و زائران در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

در این مراسم که در شامگاه روز دوشنبه برگزار شد، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه قم و جمعی از مسؤولان استانی حضور داشتند.

مداحی حاج سید مهدی میرداماد و حاج حسن حیدرزاده از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و شعرخوانی صابر خراسانی از بخش‌های آئین شمع گردانی خادمان بود.

در این مراسم که برای نخستین بار در صحن امام رضا علیه السلام برگزار شد حضور بانوان خادم چشمگیر بود و محل برگزاری مراسم با گل‌های مختلف تزئین شد و در محل جایگاه نیز تصاویر شهید سید حسن نصرالله و شید سردار نیلفروشان نصب شده بود.

این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های ملی و استانی نیز پخش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در این مراسم در سخنانی گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها گل سرسبد کشور و به‌ویژه شهر قم هستند و همه عظمت و بزرگی قم چه از جهت علمی و فرهنگی و چه از جهت عمرانی به برکت حضرت معصومه سلام الله علیها است.

او با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها فرهنگ تشیع و اهل‌بیت را در قم ترویج و از قم به همه جای دنیا گسترش دادند، افزود: همه ما به هر طریقی مدیون حضرت معصومه سلام الله علیها هستیم؛ مردم قم احترام ویژه‌ای برای حضرت معصومه سلام الله علیها قائل بودند و حضرت که در قم شهید شدند ایشان را به این محل که نامش باغ بابلان بود آوردند و دفن کردند و در اطراف ایشان هیچ مردی را دفن نمی‌کردند و فقط خانم‌هایی که سیده بودند را در اطراف مضجع شریف ایشان دفن می‌کردند. دفن علمای بزرگ و پادشاهان در اطراف قبر حضرت معصومه سلام الله علیهااز ۴ قرن قبل صورت گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با بیان اینکه مردم قم برای خانم‌ها به‌ویژه اولاد رسول خدا احترام و ارزش زیادی قائل بوده و هستند، افزود: احترام به زنان برگرفته از فرهنگ اسلامی است و پیامبر (ص) در روایتی فرمودند احترام نمی‌کند به زنان جز آدمی که کریم باشد و بی‌احترامی نمی‌کند به زنان مگر کسی که خودش لئیم و پست باشد. امروز می‌بینیم که صهیونیست‌های لئیم و پست در یک سال بیش از ۱۱ هزار زن مسلمان بی‌گناه را کشتند.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به ویژگی‌های حضرت معصومه (س) عنوان کرد: حضرت در نیمه دوم قرن دوم هجری زندگی می‌کردند که مردم آن زمان به‌شدت نسبت به احکام و آداب اسلامی در ناآگاهی و ضعف به سر می‌بردند و اوضاع اخلاقی، فرهنگی و علمی جامعه بسیار انحطاط یافته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با بیان اینکه حضرت معصومه (س) از همان سنین کودکی از درجه بالای علمی و معرفتی برخوردار بودند، گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها در بحث ترویج حیا و عفت و پرهیز جامعه از فحشاء و منکرات تلاش زیادی کردند.

استاد حوزه با بیان اینکه معروف است که امام هفتم کیسه‌هایی از پول داشتند که آن را برای ترویج اخلاق و معنویت خرج می‌کردند، گفت: زندگی انسان همواره همراه با رنج و سختی است، ولی فرهنگ غربی برای رفع این رنج و سختی به دنبال ترویج موسیقی و لهو و لعب و ابتذال است تا مردم را از وضع کنونی‌شان غافل کند که یک راه‌حل موقت است، اما اسلام و ائمه ما به دنبال این بودند که با زهد و اخلاق و معنویت مشکلات زندگی را آسان کنند که یک درمان ریشه‌ای و اساسی است.

استاد حوزه علمیه ویژگی دیگر حضرت معصومه سلام الله علیها را محدثه و راوی حدیث بودن دانست و گفت: موضوع احادیثی که ایشان نقل کرده درباره ولایت و اهل‌بیت عصمت و طهارت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار