معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: چهار هزار و ۸۸۲ نابینای استان ضمن بهره مندی از خدمات متنوع، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

فرهاد اکبرشاهی معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین به مناسبت روز ایمنی عصای سفید گفت: کاهش محدودیت‌ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب دیده بینایی مستلزم بهره گیری آنان از تجهیزات کمک توانبخشی متناسب با نیاز‌های آنها است و از این رو سازمان بهزیستی خدماتی از جمله ارائه وسایل کمک توانبخشی، خدمات رفاهی و کمک هزینه معیشتی را به این افراد ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه‌های نیازسنجی همزمان با سراسر کشور و تعیین نوع و میزان تقاضای افراد نابینا و کم بینا در استان، وسایلی از قبیل عصای سفید، ساعت‌های گویا و بریل، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مانند رایانه، برجسته نگار و نرم افزار‌های مربوطه در اختیار افراد نابینا قرار گرفت.

به گفته اکبرشاهی، مضافا این که افراد کم بینا نیز از امکاناتی مانند انواع درشت نما (به دید) و ذره بین برخوردار شدند که تعداد ۲۰۰ نوع از انواع وسایل کمک توانبخشی در اختیار آنها قرار گرفته است.

این مسئول به ارائه خدمات کمک معیشتی نیز اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر کمک هزینه معیشتی یا مستمری که افراد نابینا و کم بینا نیز مانند سایر گروه‌های دارای معلولیت از آن بهره‌مند هستند، حمایت‌های دیگری از جمله پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان، کمک هزینه تشویقی به دانشجویان، پرداخت شهریه تحصیلی نابینایان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد و موسسات غیردولتی برای ارتقا کیفیت زندگی آنها نیز صورت می‌گیرد.

وی افزود: توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی به شمار می‌رود که بسیاری از خط مشی‌های سازمان در تامین منابع اعتباری و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های توانبخشی براساس آن ترسیم شده است.

اکبرشاهی گفت: استان قزوین برای ارائه خدمات بهتر به این نابینایان و کم بینایان مجوز فعالیت موسسه نابینایان را در سال ۷۹ صادر کرد که این موسسه انواع خدمات با هدف بالا بردن سطح فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری از معلولیت، آگاه سازی در سطح جامعه، فعالیت‌های ورزشی و آموزشی، ازدواج و اشتغال را ارائه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار