معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۵۹ غار در شهرستان‌های مختلف شناسایی شده و این استان با توجه به این رقم، یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ تنوع و تعداد غار در کشور است.

عزیز عطایی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: امروز ارزش غار‌ها در زمینه‌های تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی، طبیعت گردی و گردشگری پایدار بر اغلب مردم جامعه روشن شده است.

وی اضافه کرد: از بین غار‌های آذربایجان‌غربی، ۲ غار سهولان در مهاباد و قلایچی در بوکان از قابلیت گردشگری برخوردار بوده و سایر غار‌های استان نیز برای رسیدن به این پتانسیل نیازمند مطالعه و تحقیق بیشتر هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است؛ این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصربفرد در دامنه رشته کوه‌های که‌وتر مهاباد قرار دارد.

وی اظهار کرد: بازدید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار گردشگر از این اثر طبیعی، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری در آذربایجان غربی و الگویی نمونه بهره‌برداری از یک غار طبیعی در کشور تبدیل کرده است.

به گفته عطایی یکی از غار‌های مهم دیگر آذربایجان‌غربی که قابلیت و پتانسیل استفاده گردشگری دارد، غار «قلایچی» بوکان به مساحت ۱۲۲ هکتار است، اما اکنون تنها غارنوردان می‌توانند وارد آن شوند.

وی افزود: در سطح استان تعدادی از غار‌های دیگر هم وجود دارد که در صورت مطالعه و بررسی میدانی امکان جذب گردشگر و بازدید مردم از آنها وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غار‌ها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده هستند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غار‌ها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

وی با انتقاد از یادگاری نویسی بر دیوار‌ها و دهه غار‌های در برخی مناطق استان افزود: معضل دیوارنویسی در اماکن تاریخی و طبیعی نشانگر فقر دانش و فرهنگ افرادی است که با نوشتن نام خود یا عبارات دیگر اقدام به تخریب سرمایه‌های تاریخی و طبیعی می‌کنند و طبق مفاد قانون اساسی آسیب به اموال عمومی جرم محسوب می‌شود و مجازات قانونی دارد.

وی اظهار کرد: در کنار فرهنگ سازی در این زمینه باید ظرفیت گردشگرانی را که از این مکان‌ها بازدید می‌کنند نیز کنترل و از تراکم گردشگر در فضای غار‌ها جلوگیری شود و تا جایی که ممکن است گردشگران بدون مواد خوراکی و وسایل زاید وارد محیط غار شوند تا فضای آن با زباله آلوده نشود و شاهد دیوارنویسی و خراش اندازی و شکستن سنگ‌ها و وارد آمدن آسیب به دیواره غار‌ها و تخریب ساختار‌ها نباشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.