محققان افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را میان افرادی که کرونای شدید داشتند و در بیمارستان بستری شدند، مشاهده کرده‌اند.

براساس گزارش CNN، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای بررسی ارتباط کرونا با حمله قلبی و سکته مغزی، بیش از ۱۱ هزار نفر را شناسایی کردند که سال ۲۰۲۰ در سوابق پزشکی آنها آزمایش کووید-۱۹ مثبت بود. نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از آنها نیز به‌دلیل همین عفونت در بیمارستان بستری شده بودند. محققان این گروه‌ها را با بیش از ۲۲۲ هزار نفر دیگر مقایسه کردند که سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را در بازه زمانی مشابهی نداشتند.

ارتباط ویروس کرونا با حمله قلبی و سکته مغزی

تحقیقات قبلی نشان داده ویروس کرونا عوارض جدی قلبی عروقی را در ماه اول پس از عفونت افزایش می‌دهد. اکنون این پژوهش بررسی کرده که این افزایش خطر چقدر طول می‌کشد و پس از بهبودی از عفونت کووید ۱۹، این خطر فروکش می‌کند یا خیر.

ارتباط کرونا با حملات قلبی و سکته
محققان در دوره‌ای تقریباً سه‌ساله دریافتند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ در بزرگسالان مبتلا به کرونا بیش از دوبرابر بیشتر و در میان بزرگسالانی که به‌دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شدند، تقریباً چهاربرابر بیشتر از افرادی بود که سابقه ابتلا به کرونا نداشتند. افراد بستری‌شده به‌دلیل کرونا که بیماری قلبی عروقی یا دیابت نوع ۲ نداشتند، در مقایسه با افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی و بدون عفونت کرونا حدود ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ بودند.

همچنین اگرچه افراد مبتلا به عفونت شدید کرونا بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی بودند، این خطر در افرادی که گروه‌های خونی غیر O داشتند (گروه خونی A، B یا AB) بیشتر بود. خطر حمله قلبی و سکته مغزی در بزرگسالان دارای گروه خونی غیر O در مقایسه با افرادی که گروه خونی O دارند حدود ۶۵ درصد بیشتر بود. محققان می‌گویند بررسی اولیه نشان داد نوع Rh (مثبت یا منفی بودن گروه خونی) با ریسک‌های ناشی از کووید-۱۹ ارتباطی ندارد.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال Atherosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار