همزمان با سالروز شهادت جانسوز حضرت فاطمه معصومه (س)، آیین سوگواری خادمان و زائران کریمه اهل‌بیت، روز دوشنبه با حضور قشر‌های مختلف مردم قم برگزار شد.

جمع کثیری از زائران، خادمان و ارادتمندان بانوی کرامت به همراه مردم متدین و دوستدار ولایت قم، با اجتماع در بیت‌النور و محل اقامت آن حضرت، دسته عزاداری باشکوهی را تا حرم حضرت معصومه (س) و کنار مضجع شریف دختر موسی بن جعفر (ع) برپا نمودند.

حضور خادمان حرم‌های مطهر حضرت معصومه، امام‌رضا (ع) و مسجد مقدس جمکران با شال‌ها و حمایل‌های منقش به نام مبارک اهل‌بیت و حمل اسپندان، جلوه‌ای معنوی به این آیین داده بود.

سوگواران پس از تشرف به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و ابراز ارادت محضر نورانی آن بانو، در این مصیبت بزرگ، اشک ماتم ریختند.

استاد حوزه علمیه قم در این آیین طی سخنانی با اشاره به زندگانی گهربار حضرت معصومه (س) اظهار داشت: آن بانوی بزرگوار، نسبت به امام معصوم، معرفت خاصی داشت.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری همچنین تقوی الهی و پایبندی به ارزش‌های دینی را ویژگی‌های خواهر امام هشتم ذکر کرد و بیان داشت: حضرت معصومه (س) به‌واسطه برخورداری از ایمان بسیار قوی، از نزدیک‌ترین بندگان خدا محسوب می‌شود.

او همچنین مبارزه حضرت معصومه (س) با ظلم و ستم و دفاع از مظلومان را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز میلیون‌ها نفر از مردم در غزه و لبنان آواره‌اند، یکی از بهترین کار‌ها برای پیروی از آن حضرت کمک به این مردم مظلوم می‌باشد.

ماندگاری تاکید کرد: هدف رژیم صهیونیستی، فقط غزه و لبنان نیست، بلکه ویران کردن ایران، به عنوان مملکت امیرالمومنین (ع) است.

او در ادامه افزود: شیعیان و مسلمانان لبنان و غزه، در خط مقدم نبرد با اسرائیل غاصب هستند، از این رو ما باید آنان را پشتیبانی کنیم.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که حضرت معصومه (س) از فرمان ولی و رهبر خود تبعیت می‌کرد گفت: امروز نیز ولی امر مسلمانان به ما فرموده، کمک به غزه و لبنان واجب است.

ماندگاری در بخش دیگری سخنان، حضرت فاطمه معصومه (س) را یاری دهنده دین خدا دانست و بیان کرد: باید با الگو گرفتن از این بانوی بزرگ اسلام، برای دین خدا از منافع‌مان بگذریم.

حضرت معصومه با نام اصلی فاطمه، دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام‌رضا (ع) است.

او برترین دختر امام کاظم (ع) دانسته شده و گفته‌اند در میان فرزندان امام هفتم، پس از امام رضا، هیچ‌کس مقام و منزلت او را ندارد.

معصومه و کریمه اهل‌بیت (س) لقب‌های مشهور دختر امام کاظم (ع) است.

حضرت فاطمه معصومه (س) به درخواست برادرش امام‌رضا برای دیدار او از مدینه راهی ایران شد، و به درخواست اهالی قم به این شهر رفت و در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری سکونت پیدا کرد.

آن حضرت به علت مسموم شدن در ساوه، پس از ۱۷ روز در قم به شهادت رسید، و پیکرش در قبرستانی به نام بابلان دفن شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار