معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر گفت: برای سال زراعی جدید ۶۲ درصد برنامه بذر جو آبی و دیم تامین شده است.

صمد مبصر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برنامه ریزی برای تولید بذر غلات که عمدتا شامل گندم و جو است، در پاییز هر سال به عنوان غلات مهم انجام می شود و در این خصوص نیاز کلی کشور توسط معاونت زراعت تعیین می شود.

به گفته او، براساس نیاز کلی به تفکیک ارقام گندم آبی، جو آبی و گندم دیم و جو دیم برش استانی تهیه می شود و بعد در داخل استان برشی برمبنای شرکت های فعال کننده بذر تهیه شده است و در داخل برش هر شرکت ارقام‌ مختلف گندم و جو و طبقات مختلف تهیه می شود.

۹۲ درصد بذر گواهی شده گندم تهیه شد

مبصر ادامه داد: برای سال زراعی در خصوص کل گندم کشور برنامه ای تنظیم شده بود حدود ۵۴۰ هزار تن بذر گندم بود که  ۳۴۴ هزار تن گندم آبی و ۲۰۰ هزار تن گندم دیم بود که به استان ها ابلاغ شد و براساس آنچه شرکت ها تهیه کردند ۳۰۰ هزار تن بذر گندم آبی و ۱۹۷ هزار تن بذر گندم دیم بوده است که براین اساس ۹۲ درصد برنامه بذر گندم تهیه شده است.

 معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر با بیان اینکه در مناطق سرد فرآوری، برچسب گذاری و توزیع شروع شده است، افزود: توزیع بذور در مناطق معتدل آغاز شده وکماکان ادامه دارد و از اوایل آبان در مناطق گرم شروع می شود که امیدواریم بذرهای تهیه شده به طور کامل و ۱۰۰ درصد از سوی کشاورزان جذب شود.

او درباره آخرین وضعیت تامین بذر جو  گفت: برنامه تامین بذر جو در مجموع ۶۰ هزارتن بذر بوده که شامل ۴۴ هزارتن جو آبی و ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن جو دیم بوده است که در جو آبی ۶۰ درصد  و در جو دیم ۶۷ درصد تامین شده که براین اساس در مجموع تحقق برنامه جو ۶۲ درصد بوده است.

استفاده از بذور با کیفیت راه حلی برای دستیابی به خودکفایی در برنامه هفتم

مبصر ادامه داد: در سال زراعی گذشته  از جو  به سبب قیمت مناسب در میانه تولید استقبال خوبی از کشت شد و در میانه راه که جو برداشت نشده بود، واردات جو دامی به کشور با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باعث سقوط قیمت جو در بازار شد تا حدی که بازار در حد ۷ هزار تومان خرید و فروش می شد و کشاورزان نتوانستند به مزارع برسند و از آینده بذر جو بیمناک بودند و در نهایت خیلی از مزارع تکثیری از چرخه خارج شدند و بذر توسط شرکت ها خریداری نشد چراکه نوسانات قیمت جو دامی متاثر از قیمت جو بذری است، باعث شده این تدارکات دیده شود، حال امیدواریم امسال حداقل نوسانات داشته باشیم.

معاون تحقیقات ثبت و گواهی بذر با بیان اینکه تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی محصولات مبتنی بر افزایش سطح زیرکشت نیست، گفت: سطح زیرکشت عامل محدود کننده‌ای است که بدلیل محدودیت منابع آبی در دستور کار نیست،لذا عمده تاکید برنامه هفتم بر افزایش بهره وری و متوسط تولید است که یکی از ابزار‌ها استفاده از بذر با کیفیت ارقام جدید و اصلاح شده است که امیدواریم با افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده و تمهیدات برای افزایش کیفیت بذر برای توزیع در بین کشاورزان سهم خود را در برنامه خوداتکایی ادا کرده باشیم.

او ادامه داد: بسیاری از منابع علمی خارجی و داخلی تاکید دارند که اگر کشاورز از بذر با کیفیت و ارقام اصلاح شده جدید استفاده کنند، بهره وری تولید ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که سهم بذر با کیفیت ۲۵ درصد است؛ لذا اگر بتوانیم حجمی از بذرهای خود مصرفی را که دوسوم بذر کشور است، با بذر گواهی شده جایگزین کنیم این موضوع به بهره وری تولید کمک می‌کند.

مبصر گفت:  تمام مسائل توسعه و نفوذ بذر گواهی شده در بحث فنی و تکنیکال نیست، حال اگر بخشی از هزینه بذر گواهی شده را در قالب یارانه به کشاورزان پرداخت کنیم آنها به مصرف بذر گواهی شده تمایل بیشتری خواهند داشت یا شرایطی باید فراهم کنیم که شرکت‌های تولید کننده بذر بتوانند بذر نقاط دور افتاده و  کشاورزان معیشتی و دارای اراضی خرد را تامین و  توزیع کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار