رهبر انقلاب با خطبه‌هایی انقلابی و پیروزمندانه در نماز جمعه بار دیگر صلابت و اقتدار مردم ایران در مقابل دشمنانی تا بن دندان مسلح را به رخ جهانیان کشیدند.

 بازتاب و مخابره حرفه‌ای، دقیق و برخط بیانات رهبری و تصاویر این اقدام ممتاز و عظیم مردم ایران به جهانیان، از اهمیت بسزایی برخوردار بود. اینجا دقیقا همان نقطه‌ای بود که شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی رسانه ملی می‌بایست با قدرت وارد می‌شدند و روایت اول و برتر را به دست می‌گرفتند. اتفاقی که البته با زحمات بسیار و شبانه روزی همکاران در این معاونت، به وقوع پیوست.

شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی، از ساعات ابتدایی پس از مسجل شدن حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه، اطلاع رسانی گسترده به مخاطبان را از طریق، کرول، تیزر، زیرنویس و... را انجام داده و در ساعات برگزاری این مراسم عبادی و سیاسی نیز، با پوشش کامل و زبانگردانی بیانات رهبری به زبان‌های رایج دنیا، بازتاب این اتفاق مهم را در دستور کار خود قرار دادند. علاوه بر موارد مطروحه، شبکه‌های معاونت برون مرزی در جریان پوشش کامل این نماز جمعه تاریخی توسط رسانه‌های خود، نقش مهم "واسط خبری" را برای دیگر شبکه‌های جهانی نیز به درستی ایفا کردند. به نحوی که بسیاری از شبکه‌ها و خبرگزاری‌های بین المللی مانند: ایندیاتودی، الاخباریه عراق، العربی قطر، اسکای نیوز عربی، المسیره، المنار، المیادین و قناه الجنوب الفضایه و... از تصاویر و زبانگردانی‌های شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی استفاده کردند.

البته تلاش‌های رسانه‌ای در معاونت برون مرزی به همین نقطه خلاصه نشد و کارشناسان ایرانی و غیرایرانی پس از اتمام خطبه‌ها در قالب برنامه‌های تحلیلی و تفسیری، در داخل و خارج از استودیو به تحلیل موضوعات مطروحه در بیانات رهبری (مدظله العالی) پرداختند. در همین اثنا، سایت ها، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های منتسب به رادیو و تلویزیون‌های برون مرزی هم با بارگزاری محتوا‌های این برنامه‌ها مخاطبان دیگری را از بیانات گوهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی مطلع ساختند.

در ادامه مختصری از فعالیت رسانه‌های معاونت برون مرزی برای پوشش گسترده و فراگیر این رویداد عظیم را خواهیم خواند.

شبکه پرس تی وی 

تنها اندکی پس از اجرای عملیات پیروزمندانه اخیر کشورمان در شلیک بیش از ۲۰۰ موشکی پیشرفته بالستیک به سایت‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس در قالب عملیات وعده صادق ۲، سیلی از توجهات بین المللی و تحلیل و تفسیر‌های رسانه‌ای معطوف به این رویداد مهم و قابل توجه شد. ایران به خونخواهی از اقدام تروریستی رژیم اشغالگر قدس در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و البته تحرکات اخیر این رژیم در قالب‌هایی نظیر ترور شهید سید حسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان از فرماندهان سپاه قدس کشورمان، اقدام به اجرای عملیات وعده صادق ۲ کرد و تاکید نمود که این اقدام، مستند به ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در راستای حق دفاع مشروع از خود و حفظ حاکمیت ملی کشورمان صرت گرفت. 

از این رو، ایران هشدار داد که هر اقدام تهاجمی احتمالی آتی را به نحو شدیدتری پاسخ خواهد داد و در این رابطه کاملا مصمم است. با این همه، یکی از نکات قابل تامل پس از اجرای عملیات وعده صادق ۲، برگزاری نماز جمعه تهران تنها ۳ روز پس از اجرای عملیات مذکور، به امامت حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی‌بود. رویدادی که بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرد و در این رابطه، شبکه پرس تی وی به عنوان رسانه برون مرزی انگلیسی زبان کشورمان، کنش رسانه‌ای معناداری را از خود به نمایش گذاشت. 

این شبکه ضمن پوشش رویداد مذکور، اقدام به انعکاس تحلیل و تفسیر‌های مختلف با محوریت این موضوع از سوی صاحب نظران و تحلیلگران در برنامه‌های مختلف این شبکه و وب سایت آن و همچنین شبکه‌های اجتماعی کرد. در حقیقت، در این رابطه شاهد یک پیوست و پوشش رسانه‌ای قابل توجه با محوریت نماز جمعه نصر از سوی شبکه پرس تی وی بودیم. رویدادی که حداقل از ۳ منظر بسیار معنادار بود. 

اولا، پس از اجرای عملیات وعده صادق ۲ که در قالب آن نیز پوشش رسانه‌ای گسترده و همه جانبه شبکه پرس تی وی را شاهد بودیم، جریان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی صهیونیست‌ها و غربی‌ها مانور گسترده‌ای را آغاز کردند و مدعی شدند که مقام‌های ارشد کشورمان از بیم حملات رژیم صیهونیستی به پناهگاه‌های امن منتقل شده اند. این در حالی است

که این جریان‌ها خیلی زود با حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران و ایراد خطبه‌های این نماز توسط ایشان، رسوا شدند. 

شبکه پرس تی با توجه به بُرد بین المللی خود، در وارد کردن پاتک رسانه‌ای کشورمان به اقدامات تبلیغاتی صهیونیست‌ها و غربی‌ها علیه ایران، نقشی مهم را بازی کرد. البته که پرس تی وی به نحو مبسوطی اقدام به پوشش سفر رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به قطر و لبنان نیز کرد. رویداد‌هایی که در بحبوحه تشدید تنش‌ها با رژیم اشغالگر قدس، به مثابه اقدامات معناداری بودند و البته که جلوه‌ای از قدرت کشورمان را نیز به رخ دشمنان ایران اسلامی‌کشاندند.

نکته دوم اینکه، شبکه پرس تی وی بستر مناسبی را برای واکاوی رویداد حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه تهران از حیث تحلیلی و تفسیری نیز فراهم کرد. در حقیقت، حضور ایشان در نماز جمعه آن هم در بجبوحه تشدید تنش‌ها با رژیم اشغالگر قدس و تهدیدات این رژیم علیه کشورمان، نیاز به یک پیوست تحلیلی نیز داشت که شبکه پرس تی وی به عنوان رسانه برون مرزی انگلیسی زبان کشورمان به سهم خود این مهم را به پیش برد. 

در عین حال، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تولید محتوا در فضای مجازی و انعکاس دیدگاه‌های کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت شبکه پرس تی وی نیز به هر چه آشکار شدن بیشترِ پیام‌های نماز جمعه نصر با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی‌کمک زیادی کرد. 

در نهایت سوم اینکه ایران در کلیت معادله وعده صادق ۲ نشان داده که با برنامه ریزی دقیقی وارد میدان شده است. عملیات مذکور پس از فرود موشک‌های ایرانی به فلسطین اشغالی خاتمه نیافت و تا چند روز بعد نیز شاهد دستاوردسازی آن برای کشورمان بودیم. یکی از جلوه‌های عینی آن نیز همین نماز جمعه نصر با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی‌بود. در این چارچوب، این رویداد یک تحول قدرت آفرین برای کشورمان بود که نشان داد ایران بازیگر به معنای واقعی کلمه قدرتمندی در قالب معادلات منطقه‌ای و بین المللی است. مسئله‌ای که دیگر قابل کتمان نیست و البته که ایران بازیگری نیست که در برابر تهدیدات پوچ صهیونیست‌ها میدان را خالی کند. انعکاس این مساله در عرصه بین المللی نیز حرکتی بود که شبکه پرس تی وی به شیوه‌های مختلف با پوشش رسانه‌ای موثر نماز جمعه نصر، نقش مهمی در انتقال پیام آن به جهانیان داشت.

شبکه العالم

این شبکه معاونت برون مرزی از ساعاتی قبل از برگزاری خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در قالب تیزر‌های تلویزیونی و زیرنویس برای مخاطبان اطلاع رسانی انجام داد. در روز برگزاری نماز جمعه مراسم یادبودی برای شهید «سیدحسن نصرالله» برگزار شد که شبکه العالم این مراسم را نیز پوشش گسترده‌ای داد. این شبکه پخش تمامی‌برنامه‌های عادی و روتین خود را متوقف کرده و در روز برگزاری نماز جمعه به صورت زنده و مستقیم این اتفاق عظیم را پوشش داد. در زمان برگزاری نماز جمعه نیز، تمامی خبرنگاران «دفتر تهران» العالم در مکان مصلی تهران حضور داشتند و به صورت زنده و مستقیم به پوشش این مراسم عبادی و سیاسی پرداختند. همچنین آنان واکنش‌های مردم و حضور پرصلابت آنها را در این میعادگاه بزرگ ثبت و در معرض دید جهانیان قرار دادند. نماز جمعه و سخنان رهبری به صورت زنده و زبانگردانی پخش شد و تمامی مراسم‌هایی که قبل از سخنرانی حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در جریان بود نیز پوشش داده شد. همچنین این شبکه پس از پایان نماز، میزبان مهمانان و کارشناسان داخلی و خارجی بود و تحلیل بیانات رهبری نیز با هدف موشکافی و واکاوی سیاست‌های آینده نظام و مقاومت برای مخاطبان تبیین شد.

همزمان با این برنامه‌ها، تحولات میدان نیز از نظرگاه العالم دور نماند و این شبکه با پوشش آخرین تحولات غزه و لبنان در قابی دیگر اطلاع‌رسانی به مخاطبان را ادامه داد. لازم به ذکر است که تمامی این برنامه‌ها به شکل کامل و گسترده در فضای سوشال مدیا، تارنما و سایر پلتفرم‌های منتسب به العالم برای آگاه سازی افکار مخاطبان و مسلمانان بارگزاری شده است.

خبرگزاری ایران پرس

از ساعاتی قبل از آغاز نماز و مراسم، خبرگزاری تصویری ایران پرس به پوشش لحظه به لحظه تحولات اقدام کرد. از حضور جمعیت در پشت در‌های مصلی تا حضور رهبری؛ مراسم سوگواری؛ بیانات معظم له و اقامه نماز به صورت کامل پخش شد.

همچنین به صورت زنده این مراسم از آنتن ایران پرس برای مشترکان پخش و در شبکه‌های اجتماعی نظیر: تلگرام؛ ایکس (توییتر)؛ اینستاگرام؛ یوتیوب؛ فیسبوک و آپارات به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و اسپانیولی محور‌های بیانات رهبری با تصویر به طور کامل پوشش داده شد. در وبسایت‌های انگلیسی، عربی، فارسی و فرانسه هم محور‌های بیانات رهبری ترجمه و منتشر شد. پس از آن هم بازتاب بیانات رهبری و اقامه نماز جمعه توسط ایشان در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی همرسانی شد.

شبکه سحاب

شبکه «سحاب» معاونت برون مرزی که با هدف انسجام بخشی به فعالیت‌های رادیویی و وبسایت‌های معاونت راه اندازی شده است، متشکل از رادیو‌هایی با پخش موج کوتاه و متوسط و قالب‌های به روزی همچون پادکست و... به پخش برنامه در کشور‌های مختلف می‌پردازد. این رادیو‌ها با بخش‌های مختلف خبری و تفسیر و تولید برنامه‌های گفتگو محور و تحلیل با نماز جمعه نصر همراه شدند، که بخشی از آن عبارت است از:

رادیو عربی: پخش زنده بیانات مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه، برنامه زنده «حدث و حوار» به مدت ۴۵ دقیقه.

رادیو انگلیسی: پخش زنده بیانات مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه، برنامه «دیدگاه رهبری» به مدت ۱۷ دقیقه، برنامه «ایران امروز» به مدت ۲۵ دقیقه، ۲ برنامه «میزگرد» مجموعا به مدت ۵۰ دقیقه، برنامه «واکنش‌ها به بیانات مقام معظم رهبری» به مدت ۱۰ دقیقه و ۱۹ ثانیه. 

رادیو ارمنی: ۵ برنامه نگاه هفته جمعاً به مدت ۵۰ دقیقه، ۱۲ دقیقه خبر، ۱۰ دقیقه تفسیر، ۴ دقیقه گزارش خبری، گالری عکس و ویدیو کامنت به مدت ۴ دقیقه و بارگذاری کلیه مطالب در سایت و صفحات اجتماعی.

رادیو عبری: ترجمه اهم بیانات مقام معظم رهبری به مدت ۶ دقیقه، بخش‌های مختلف خبری.

رادیو سواحیلی: پخش خطبه‌های رهبر انقلاب، خبر و تفسیر به مدت ۱۰ دقیقه.

رادیو هوسا: ۲ ویژه برنامه «پژواک» مجموعا به مدت ۳۰ دقیقه، ۶ خبر مجموعا ۱۲ دقیقه، ۲ تفسیر در مجموع به مدت ۱۴ دقیقه، بارگذاری اخبار مربوطه در سایت رادیو.

رادیو پشتو: پخش خطبه‌های مقام معظم رهبری، یک ویدئو کامنت، پوشش خبری به مدت ۱۵ دقیقه، برنامه «دیدگاه رهبری» نیز درخصوص بیانات رهبری در نماز جمعه به مدت ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه تولید و پخش شد. همچنین در فضای مجازی رادیو پشتو عکس و فیلم و خبر منتشر شده است.

رادیو دری: پخش زنده بیانات مقام معظم رهبری، خبر به مدت ۲۰ دقیقه.

رادیو ملایو: ترجمه خطبه‌های رهبر انقلاب به مدت ۱۲ دقیقه، ۲ خبر متنی (بازتاب بیانات مقام معظم رهبری)، ۱۵ دقیقه کلیپ، ویدئوکامنت و ویدئوکست.

رادیو بنگلا: ۳۰ خبر متنی، خبر صوتی به مدت ۱۰ دقیقه، تفسیر سیاسی به مدت ۸ دقیقه.

رادیو ژاپنی: ۵ زیرنویس و کلیپ جمعاً ۵ دقیقه، ۲۰ پست در شبکه‌های اجتماعی.

رادیو چینی: ۱ زیرنویس و کلیپ به مدت ۱ دقیقه، ۲۰ پست در شبکه‌های اجتماعی.

رادیو هندی: پخش قسمت‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در خطبه نماز جمعه تهران در فضای مجازی، ۱۰ دقیقه خبر، ۲۲ پست در شبکه‌های اجتماعی.

رادیو ترکی استانبولی: ۴۰ دقیقه خبر و تفسیر، بررسی مطبوعات ایران و ترکیه به مدت ۱۵ دقیقه، برنامه از نگاه کارشناسان به مدت ۱۰ دقیقه.

رادیو آلبانیایی: ویدئوکامنت، پوشش خبری در خصوص خطبه‌های مقام معظم رهبری.

رادیو آلمانی: کلیپ به مدت ۲ دقیقه، خبر به مدت ۴ دقیقه.

رادیو روسی: خبر صوتی به مدت ۳ دقیقه، پوشش کامل موضوع در تلگرام و سایت رادیو.

رادیو ایتالیایی: زیرنویس و کلیپ، ویدئو کامنت، بازتوزیع در شبکه‌های اجتماعی کانال، حدود ۱۰ مورد ویدئو، فتوگالری و تک عکس ۵ دقیقه، تمجید کاربران شبکه‌های اجتماعی ایتالیا از سخنرانی مقام معظم رهبری در نماز جمعه و پاسخ ایران به اسرائیل.

رادیو آشوری: بخش‌های خبری و پخش تفاسیر.

رادیو آذری تبریز: ۲ برنامه ۱ ساعته زنده به نام «جمعه نصر» در مجموع به مدت ۲ ساعت، برنامه شناور جمعه نصر به مدت ۵ دقیقه، خبر و تفسیر به مدت ۲۰ دقیقه.

رادیو آران: پخش زنده خطبه‌های مقام معظم رهبری به مدت ۴۰ دقیقه، ۳ ویژه برنامه تحلیلی به نام «باخیش» به مدت ۴۵ دقیقه، ۲ تفسیر ۲۰ دقیقه ای، خبر ۱۵ دقیقه و پرداختن به خطبه‌های رهبر انقلاب در فضای مجازی.

رادیو ترکمنی: ۵۰ دقیقه خبر زنده، ۲۰ دقیقه تفسیر، ویژه برنامه خطبه‌های نماز جمعه تهران به مدت ۲۰ دقیقه، برنامه «در محضر آفتاب» به مدت ۱۰ دقیقه، برنامه «جهان سیاست» به مدت ۱۰ دقیقه.

رادیو ازبکی: پخش کامل بیانات رهبری به صورت مکتوب در سایت رادیو.

رادیو تاجیکی: ۵ دقیقه (در ۳ فایل صوتی جداگانه) بیانات رهبری و ۲ دقیقه خبر مکتوب بارگذاری اخبار در سایت پارس تودی تاجیکی.

رادیو تالشی: خبر و تفسیر و گزارش در بخش‌های مختلف، برنامه «دیدگاه رهبری» به مدت ۱۰ دقیقه، برنامه «من تالشم» به مدت ۱۰ دقیقه.

شبکه الکوثر

گروه‌های سیاسی، تامین برنامه و سایت این شبکه با تولید و تامین برنامه‌های مختلف به پوشش این موضوع اقدام کردند.

گروه سیاسی با ساخت برنامه‌های خبری، گزارشی و ترکیبی «فلسطین الصمود» با حضور دو کارشناس «محمد شمص» از بیروت و «عدنان الصباح» از جنین با این رویداد سیاسی و عبادی همراه بود. گروه تامین برنامه شبکه نیز با ساخت دو برنامه ترکیبی به نام «خطبه الصلاه الجمعه» به صورت زنده و ضبطی و با موضوعاتی همچون: مقاومت و شهادت سیدحسن نصرالله؛ طوفان الاقصی و سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با مخاطبان همراه بود. در بخش وبگاه فارسی شبکه و همچنین در شبکه‌های ارتباطی مجازی و سوشال این شبکه نظیر تلگرام و اینستاگرام و ایکس موضوعاتی به فراخور بارگزاری شده است.

هیسپن تی وی

پخش تمام مراسم؛ از اولین لحظات حضور مردم در صحن مصلای تهران از صبح به صورت زنده و حضور کارشناسان مختلف و نیز پوشش خبری و رولینگ و انتشار محتوایی در شبکه‌های اجتماعی از اقدامات مهم شبکه هیسپان تی وی در مورد خطبه‌های نماز جمعه رهبری بوده است.

شبکه جهانی سحر

این شبکه پرمخاطب معاونت برون مرزی با پخش برنامه‌هایی به زبان‌های اردو، آذری، کردی، بوسنیایی و پشتو و دری، نقش مهمی در اقنای مخاطبان خود در کشور‌های هدف داشت.

کانال آذری سحر

ساعاتی قبل از شروع مراسم، این کانال شبکه سحر معاونت برون مرزی به صورت دوقاب، تصاویری از ورود مردم به مصلی و خیابان‌های اطراف را منعکس کرد و پس از شروع خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر معظم انقلاب ترجمه همزمان انجام شد.

اما در سویی دیگر و در فضای سوشال مدیا، مخاطبان کانال آذری شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای در پوشش نماز جمعه بودند که به اختصار به برخی از آنان می‌پردازیم. در نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ محتوای مناسب در سوشال مدیای سحر آذری تولید و در پلتفرم‌های یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و کانال تلگرامی و سایت بارگذاری شد. خبر اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری، ضبط و انتشار پلاتو از حال و هوای مصلی، پیش از آغاز نماز جمعه و حضور پر شور آحاد مردم، پوشش شبکه‌های جهانی و انعکاس بیانات در رسانه‌های مختلف جهان، ترجمه و انتشار اولین بخش از بیانات رهبری، انتشار تصاویر زیبا و معنا دار از نماز جمعه تحت عنوان تصویر روز، تهیه ویدئو کلیپ از بخش مهم سخنرانی به اقتضای مخاطب، زیر نویس بخش مهمی از سخنرانی جهت تاکید بیشتر، انتشار تصاویر کامل از اقامه نماز و حضور میلیونی جمعیت در مصلی و خیابان‌های اطراف، لایو استریم کامل نماز جمعه از طریق یوتیوب، تولید محتوای ضبطی درباره‌ی پیام‌های خاص این نماز جمعه و... در تمامی‌پلتفرم‌ها و سایت شبکه، از دیگر اقدامات این کانال شبکه سحر بود.

کانال سحر کردی

سیمای سحر کردی برای پوشش این مراسم، از ابتدای شروع مراسم با نمایش حضور پرشور مردم برای شرکت در آن، به‌صورت دو قاب و در کنار نمایش برنامه‌های روتین کنداکتور پخش خود، نمایی زیبا از این حضور را به‌تصویر کشید. در ادامه و با شروع سخنرانی رهبر معظم انقلاب، منویات ایشان همراه با ترجمه همزمان به زبان کردی پخش شد. نمایش اقامه نماز جماعت و تصاویری از حضور مردم که از شهر‌های دور و نزدیک آمده بودند نیز از دیگر بخش‌های این رویکرد بود. پس از پوشش جامع این مراسم، گزیده‌هایی از خطبه‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب در قالب کلیپ، میان‌برنامه و موشن‌گرافی تولید و همراه با نریشن و زیرنویس به زبان کردی، بار‌ها در کنداکتور پخش نمایش داده شد.

در وبگاه و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با این کانال نیز، پوستر، ویدئو، پادکست و ویدئو‌هایی از این مراسم همراه با انعکاس و بیان احساسات مردم درباره ادامه‌دار بودن راه جبهه مقاومت برای تبیین بیشتر و بهتر این رویداد نمایش داده شد.

کانال اردوی سحر

از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه سیزدهم مهر ماه تا پایان برگزاری نماز عبادی و سیاسی جمعه توسط رهبر معظم انقلاب، مراسم به طور کامل پوشش داده شده و تمامی‌بیانات رهبری ترجمه همزمان شده است.

آی فیلم انگلیسی

بازتاب حضور و واکنش اهالی هنر و سینما به برگزاری نماز جمعه توسط مقام معظم رهبری و... در سایت و شبکه‌های اجتماعی کانال آی فیلم انگلیسی؛ پوشش بیانات رهبری در قالب اخبار و وبگاه؛ پوشش بیانات رهبری در قالب کرال؛ پخش آثاری همچون سریال «مشت آزادگان» و فیلم‌های سینمایی دفاع مقدسی به نام‌های «۲۳ نفر» و «شیدا»؛ پخش کلیپ‌های مناسبتی و به صورت ویژه «کلیپ فلسطین» با اجرای حسن توکلی از فعالیت‌های کانال آی فیلم انگلیسی بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار