مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی گفت: بنابر آمار بیش از ۵۰ درصد شیرخام تولیدی به شیرخشک تبدیل و به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

علی احسان ظفری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار از ۷ مهر امسال مقرر شد که شیرخام درب دامداری ۱۸ هزارتومان خریداری شود که با احتساب کرایه حمل برای کارخانه بالاتر می شود.

به گفته او، قیمت لبنیات در پی افزایش قیمت شیرخام  ۲۵ درصد نسبت به خرداد سال گذشته  رشد خواهد داشت که یک گروه از کارخانجات در ابتدای امسال ۱۱ درصد افزایش قیمت داشتند که این رقم از ۲۵ درصد کسر می شود.

ظفری ادامه داد: با توجه به آنکه  تمامی محصولات لبنی از نرخ شیرخام تبعیت می کند، از این رو تمامی محصولات لبنی باید مشمول ۲۵ درصد قیمت شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی لبنی با بیان اینکه افزایش قیمت شیرخام بر سرانه مصرف اثر منفی دارد، افزود: هر افزایش قیمت بخشی از مصرف را کاهش می دهد، از این رو دولت باید تمهیداتی اتخاذ کند، در غیر این صورت با افزایش سالانه قیمت بخشی از مصرف را از دست می دهیم و در نهایت بدلیل کاهش مصرف، بر تولید شیرخشک افزوده می شود که براین اساس عملا صنایع لبنی آسیب می بیند.

 او سرانه مصرف کنونی لبنیات را ۵۰ تا ۵۵ کیلو اعلام کرد و گفت: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف به کمتر از این رقم کاهش می یابد چراکه بدلیل کاهش قدرت خرید خانوار، عمده شیرخام پس از تبدیل به شیرخشک و کره صادر می شود.

 ظفری با بیان اینکه از واردکننده کره به صادرکننده تبدیل شدیم، افزود: اکنون بخش عمده شیرخام کشور بالای ۵۰ درصد تبدیل به شیرخشک و کره و سپس از کشور خارج می شود.

 مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی با بیان اینکه تولید شیرخام توجیه اقتصادی دارد، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال تولید شیرخام به ۱۲.۵ میلیون تن برسد، همچنین براساس هدفگذاری وزارت جهاد تا افق ۱۴۰۴ تولید شیرخام به رقم ۱۴.۷ میلیون تن خواهد رسید.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار