نشست نجات جنگل‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری از خطر نابودی تشکیل شد تا راهکار‌های احیای جنگل‌های زاگرس این زیست بوم راهبردی کشور بررسی شود.

اصغر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی‌های پیاپی باعث شده بیش از ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در استان به آفت جوانه خوار دچار شود و به خطر نابودی بیوفتد.

وی با اشاره به وسعت بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس افزود: بارش‌های کم چند سال گذشته باعث شده توان درختان بلوط کم شود و به آفات و همچنین آتش سوزی دچار شود که این خطر جدی برای نابودی این گونه‌های غالب منطقه زاگرس است.

حالا این نشست با حضور نماینده ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در چهارمحال و بختیاری تشکیل شد تا راهکار‌های احیای جنگل‌های زاگرس این زیست بوم راهبردی کشور پیدا شود.

شعبانیان معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: آسیب جنگل‌های زاگرس باعث تبعات جدی در کشور و حتی دنیا خواهد شد.

وی افزود: پدیده ریزگرد‌ها، فرسایش خاک، تنک شدن جنگل‌ها، از بین رفتن منابع تولید آب و اکسیژن و همچنین افزایش گاز‌های گلخانه‌ای از پیامد‌های تخریب جنگل‌های زاگرس است که باید هرچه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود.

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با تشریح اهمیت زیستی و بوم شناسی جنگل‌های زاگرس از جمله تولید ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال از این عرصه‌ها بر حفظ و صیانت از گونه‌های آن تاکید کرد.

اعضای نشست مشکلات و موانع پیش روی حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس از جمله کمبود نیروی متخصص و اعتبارات را خاطرنشان کردند و مشارکت مردم در جنگلداری را هم خواستار شدند.

مسجدی نماینده ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این نشست تاکید کرد: حفظ جنگل‌های زاگرس منوط به مشارکت مردم و تامین معاش آنها از طریق مشاغل جایگزین است و باید وابستگی اهالی بومی به جنگل‌ها هرچه کاهش یابد.

وی گفت: اعتبار اولیه برای احیای جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری ۵۰۰ میلیارد ریال است که با که قرار است با تشکیل ستاد ملی برای نجات این عرصه حیاتی کشور تامین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار