رییس اداره ثبت اسناد و املاک تایباد گفت: ۱۰۰ درصد زمین‌های کشاورزی این منطقه حدنگاری و پلاک‌های اصلی و فرعی آن مشخص شده است.

رسول طاهری زاده گفت: این میزان کشتزارهای ثبت شده در قالب ۸۳ هزار هکتار و در مجموع برای ۳۸۵ قطعه انجام شده است.

محدوده‌بندی، حدنگاری یا کاداستر (به فرانسوی: Cadastre ) نوعی نقشه‌برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و می‌توان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. کاداستر منبع اصلی داده‌ها در اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین است و نقشه حدنگاری نقشه‌ای است که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: در همین ارتباط برای همه زمین‌های کشاورزی تایباد با هر مساحتی که دارای بهره بردار در این بخش باشند سند مالکیت برای متقاضی صادر می شود.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک تایباد گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون برای ۱۳۳ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان در قالب ۹۹ قطعه سند تنظیم شده است.

طاهری زاده با اشاره به این که شهرستان تایباد از جمله مناطق برتر استان خراسان رضوی در بخش سندار کردن واحدهای مسکونی روستایی است افزود: هم اکنون در ۲۹ روستای این شهرستان طرح سنددار شدن واحدهای مسکونی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در همین راستا سال گذشته کار نقشه برداری و مطالعات سنددار شدن واحدهای مسکونی هفت روستای تایباد به پایان رسید و امسال در مرحله صدور اسناد قرار گرفته است.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک تایباد با بیان اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یکی از مهمترین برنامه های سازمان ثبت اسناد و املاک است گفت: از سوم تیرماه سال جاری قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول لازم الاجرا شده است و در این ارتباط ۱۰۰ درصد بنگاههای مشاوران املاک این شهرستان به سامانه کاتب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجهز شده اند.

طاهری زاده افزود: از این پس مشاوران املاک اجازه تنظیم قولنامه بین فروشنده و خریدار را ندارند و نقش آنان در معاملات فقط تنظیم پیش نویس اولیه و ثبت در سامانه کاتب است.

وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال ۴۰ میلیارد ریال از مطالبات بانکها و اشخاص در این شهرستان از سوی اجرائیات ثبت اسناد و املاک تایباد وصول شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.