رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: امسال در مجموع هزار هکتار از مراتع این شهرستان طعمه حریق شده و این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۵۰ میلیارد ریال به مراتع منطقه خسارت زده است.

اسماعیل عبدالله‌وند رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: امسال در مجموع ۱۵فقره آتش‌سوزی در سطح مراتع این شهرستان ثبت شده و در اثر این آتش‌سوزی‌ها هزار هکتار ز مراتع این شهرستان طعمه حریق شده و این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۵۰ میلیارد ریال به مراتع منطقه خسارت زدند.

وی اضافه کرد: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در اثر سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی کشاورزان، چوپانان و رهگذران و بیشتر در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر این شهرستان روی داده و در بسیاری از موارد با توجه به سختی مسیر امکان استفاده از ماشین‌های آتش‌نشانی وجود نداشت.

عبدالله‌وند ادامه داد: در بسیاری از موارد آتش‌سوزی در مراتع، جوامع محلی و بهره‌برداران مراتع در کنار نیرو‌های یگان حفاظت و آتش نشانی در زمینه مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن نقش مهمی داشتند.

به گفته وی، هر گاه مراتع طعمه حریق می‌شود علاوه بر اینکه بذر بسیاری از گیاهان در این منطقه از بین می‌رود، زیان‌جبران ناپذیری به برخی بوته‌ها و درختچه‌ها نیز وارد شده و ترکیبات و مواد آلی خاک نیز تغییر پیدا می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان در ادامه از مردم و دوستداران طبیعت درخواست کرد تا در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هرگونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مراتب را با شماره ۱۵۰۴به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.