مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: با شروع فصل سرما، استان کردستان پذیرای دسته‌های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی است. 

اقبال حمیدی اظهار کرد با توجه به موقعیت، توپوگرافی، منابع آبی فراوان، جنگل و مراتع بکر استان، از نظر جغرافیایی در مسیر مهاجرتی پرندگان مهاجر است و با داشتن چندین رودخانه پرآب و دائمی و بیش از ۱۵ سد و تالاب بین المللی زریوار، با شروع فصل سرما پذیرای دسته‌های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: مهاجرت پرندگان از مهر ماه شروع و در ماه‌های آذر و دی به  اوج خود می‌رسد.

وی گفت: خانواده مرغابی سانان بویژه خوتکا از اولین گروه از پرندگان هستن که به تالاب زریوار که در مسیر مهاجرت پرندگان از شمالغرب کشور به تالاب‌های جنوب  قرار دارد وارد شده اند.

 حمیدی تاکید کرد: خیلی از پرندگان مهاجر آبزی در تالاب زریوار  استراحت کوتاهی کرده و بعد از تغذیه وگرفتن نیرو و توان جسمی به حرکت خود بطرف تالاب‌های جنوب کشور و کشور عراق ادامه میدهند؛ و تعدادی هم با توجه به امنیت در تالاب ماندگار شده وزمستان گذرانی میکنند. 

وی گفت: در استان کردستان تاکنون بیش از ۳۱۲ گونه پرنده آبزی، کنار آبزی وخشک زی شناسایی شده اند. 

وی افزود: هر ساله در بهمن ماه اقدام به برآورد جمعیت و سرشماری پرندگان مهاجرآبزی وکنار آبزی‌ می‌شود .

 در سال گذشته بیش از ۱۳۵۰۰ فرد از گونه‌های مختلف پرندگان آبزی وکنار آبزی در منابع آبی استان شمارش گردید. این تعداد از ۱۹ خانواده و ۶۰ گونه بودند. 

بیش‌ترین تعداد پرنده شمارش شده در سد سقز با ۵۵۰۰ فرد و بیشترین تنوع گونه پرنده در تالاب بین المللی زریبار با ۴۴ گونه بوده است.

  بیشترین جمعیت پرنده هم مربوط به کاکایی ارمنی با ۱۳۰۰ فرد بوده که شمارش گردیده است و بعد از آن اردک سرسبز با تعداد ۱۰۲۵ فرد در رتبه دوم قرار دارد.

روز جهانی پرندگان مهاجر از دوازدهم اکتبر مصادف با ۲۱ مهر ماه به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است. 

هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض‌های شمالی کره زمین به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می کنند. 

در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه‌های پرندگان، به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آنها تبدیل شود. 

مسیر‌های اصلی پروازی پرندگان مهاجر شامل ۴ خط پروازی: مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی (ترکیب دو قاره اروپا و آسیا)، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا-استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است. رایج‌ترین الگوی پرواز در پاییز شامل مهاجرت به مناطق گرمترجنوبی برای زمستان گذرانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار