استاندار کردستان با اعلام استقبال از سرمایه گذاران در استان، اظهار کرد: برای کسی رانت ایجاد نمی‌کنیم ولی زمینه سرمایه گذاری را فراهم خواهیم کرد.

آرش زره تن لهونی امروز در هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: به نسبت ظرفیتی که در بخش کشاورزی استان داریم خروجی آن کافی نیست و باید این حوزه رشد بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: مساله مذکور صرفا به مدیریت در این حوزه بر نمی‌گردد و همه باید تلاش کنند از ظرفیت موجود کشاورزی برای توسعه استان به بهترین شیوه بهره برد.

استاندار کردستان به تشکیل جلسه احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این جلسه پیشنهاد تخصیص آب به پنج هزار هکتار پایاب سد چراغ ویس سقز داده شد.

لهونی ادامه داد: همچنین درخواست تخصیص ۱۹.۵ میلیون مترمکعب از پساب فاضلاب تصفیه خانه سقز به اجرای طرح‌های صنعتی و کشاورزی این شهرستان را داده ایم.

وی با بیان اینکه کردستان، استان پرآبی است ولی بیشتر منابع آبی ما در غرب استان و اراضی حاصلخیز و دشت‌های آن در شرق قرار گرفته است ادامه داد: این ناهماهنگی جغرافیایی را می‌توان تا حدودی با کشت در مناطق شیب دار مدیریت کرد و تولید را متناسب با ظرفیت منابع موجود افزایش داد.

لهونی با اشاره به اینکه باید میزان تولید در بخش کشاورزی در سال‌های کم بارش با سال‌هایی مانند امسال که بارش مطلوب بوده مقیاسه شود، یادآور شد: سال‌های خشکسالی باید مورد توجه باشد و الگوی کشت هم مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کیفیت تولیدات از مسائل مهم است و فعالیت در این زمینه می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی شود.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه پیش بینی و تحقق درآمد‌های استان به گونه‌ای انجام شود که به مردم فشار نیاید، گفت: رشد درآمدی استان با درنظر گرفتن ملاحظات باشد.

لهونی با اعلام استقبال از سرمایه گذاران در استان، اظهار کرد: برای کسی رانت ایجاد نمی‌کنیم ولی زمینه سرمایه گذاری را فراهم خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اگر توسعه شهر متناسب با افزایش جمعیت نباشد افزایش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت بنابراین باید در چارچوب قانون و برنامه هفتم توسعه، عمل شود.

استاندار کردستان یادآور شد: میزان اجرایی شدن مصوبات در کارگروه‌ها و شورا‌های استان بررسی و دلایل اجرایی نشدن آنها به طور شفاف اعلام شود.

ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی کردستان درگیر بروکراسی اداری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه همه واقف به جهش در تولید محصولات کشاورزی استان هستند، اظهار کرد: با وجود رشد در شاخص‌های اقتصادی استان به ویژه در بخش کشاورزی هنوز هم کشاورزان جزو قشر آسیب پذیر و ضعیف جامعه ما هستند.

علی نوری با طرح این سوال که چرا با این رشد تولید هنوز هم اثر آن در سفره مردم مشخص نیست، افزود: رتبه نخست تولید توت فرنگی کشور را داریم واز ۷۳ هزار تن تولید این محصول در استان کمتر از سه درصد آن به خارج از کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه کردستان با تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی، فاقد کارخانه فرآوری این محصول است، ادامه داد: یک سال است پیگیر ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مرز باشماق مریوان هستیم و مجوز آن در کارگروه‌های استانی هنوز بلاتکلیف مانده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه منافع ملی و منطقه‌ای باید مدنظر مدیران باشد تا با همفکری و تعامل به رشد و توسعه دست پیدا کنیم، افزود: سال گذشته زنجیره ارزش تولید گوشت سفید در استان اجرا شد و اکنون رتبه نخست تولید این محصول را درشمالغرب کشور داریم.

نوری ادامه داد: بیش از ۷۰۰ واحد دامی راکد در استان وجود دارد که در قالب طرح شنبه‌های احیا به رفع مشکل این واحد‌ها و بازگشت آنها به چرخه تولید خواهیم پرداخت.

وی یکی دیگر از زنجیره‌های ارزش استان را مربوط به فولاد خواند و گفت: ۴۳ درصد زنجیره فولاد هم در استان اجرایی شده و تا این مرحله برای سه هزار نفر اشتغال ایجاد شده است و تا پنج سال آینده کردستان به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

بهره برداری از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه در کردستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه آماده بهره برداری در استان وجود دارد که در روز‌ها و مناسبت‌های پیش رو آماده افتتاح است.

کیومرث حبیبی بیان کرد: همه تلاش خود را بکار گرفته ایم که سرمایه گذاری از استان خارج نشود و تا جایی که امکان پذیر بوده فضا را برای حضور آنها فراهم کرده ایم.

در این جلسه پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گزارشی از میزان تولید محصولات کشاورزی و درصد رشد آن در بخش‌های مختلف را ارائه کرد.

انجام الحاق ۳۸۷ هکتار به محدوده شهر کامیاران براساس قانون

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این جلسه اظهار کرد: هزار و ۳۰۰ واحد در کامیاران با کارگزاری بنیاد مسکن در حال ساخت است و هفت هزار متقاضی تعیین تکلیف نشده در این شهرستان وجود دارد.

جهانگیر الیاسی با بیان اینکه سهمیه مسکن ملی برای کامیاران کمتر از ۲ هزار واحد است، افزود: اطراف این شهر بیشتر اراضی کشاورزی است و بعد از بررسی‌های فراوان ۳۸۷ هکتار برای مسکن ملی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه چاره‌ای بجز استفاده از اراضی کشاورزی در این شهرستان برای اجرای مسکن ملی نداشتیم، ادامه داد: همه ضوابط و چارچوب‌ها در تعیین این میزان اراضی رعایت شده است و دستگاه‌های مرتبط اظهارنظر و اعلام کتبی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار