پل شهید صادقی یا پل آینه زیراب در سوادکوه که در سیل سال ۹۸ تخریب شده بود بعد حدود ۶ سال با حضور استاندار مازندران به عنوان پل پدافندی کلنگ‌‌زنی شد.

خاطرات تلخ سیل سال ۹۸ در سوادکوه هنوز بر دل شهر سنگینی می‌کند و آثار خرابی‌اش از یاد نرفته است همچون تخریب پل شهید صادقی یا همان پل آینه شهر زیراب که بعد سال‌ها از آن واقعه هنوز سر زخمش باز است، پلی که قرار بود جبران خسارت شده و بار دیگر در عرصه رودخانه نمایان شود، اما وعده ساختش حدود ۶ سال را به خود دیده، اما به مرحله عملیاتی نرسیده بود تا بار دیگر با جریان تردد در آن بار ترافیکی تحمیل شده بر تنها پل شهر کاهش یابد، شهری که در حال حاضر تنها یک پل ضلع شمالی و جنوبی اش را به هم وصل می‌کند و نیازمند پل پدافند غیرعامل است.

وعده ساخت دوباره پل آینه فراز و نشیب‌های زیادی را سپری کرده و بازدید‌هایی به خود دیده بود، در بهمن سال ۱۴۰۱ بود که رئیس شورای اسلامی شهر زیراب اعلام داشت توان مالی ساخت این پل از عهده شهرداری زیراب خارج است یکی از نمایندگان وقت حوزه انتخابیه نیز ساخت پل آینه را از اولویت‌های سازمان مدیریت بحران کشور برشمرد و در همان سال ۱۴۰۱ نیز رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بازدیدی از محل تخریب پل داشته بود، بازدیدی که معاون سازمان مدیریت بحران کشور در سال بعد آن نیز تکرار کرد چراکه جزء پروژه‌های مدیریت بحران و پدافندی به شمار می‌آید که ساخت آن را بر عهده بسیج سازندگی استان گذاشتند با این وجود شرایط ساخت پل فراهم نشد، اما بالاخره وعده‌ها از حرف به مرحله عملیاتی نزدیک شد و شامگاه جمعه کلنگ ساخت این پل به زمین خورد.

یوسف نوری استاندار مازندران در مراسم کلنگ‌زنی پل شهید صادقی (پل آینه) زیراب با بیان اینکه گاهی یادمان می‌رود که چه امکاناتی داریم، گفت: سوادکوه باب ورودی یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های کشور است و باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود، گام‌ها را بلندتر برداریم و راه‌های مشارکت را پیدا کنیم.

وی افزود: ذخایری داریم که اول باید تبدیل به احسن شود و بعد مشارکت ایجاد گردد، در برنامه جامع در نظر گرفته شد تا این کار انجام شود.

نوری با اشاره به موقعیت پدافندی پل شهید صادقی (پل آینه) زیراب، اظهار داشت: این پل پلی پدافندی است و به عنوان پدافند غیرعامل محسوب می‌شود، همه دست به دست هم دهیم تا این اقدام خوب انجام شود، بسیج سازندگی کار را زودتر به اتمام برساند تا مردم از این امکان خوب بهره‌مند شوند.

استاندار مازندران با بیان اینکه روز پدافند غیرعامل را داریم، گفت: پل شهید صادقی (پل آینه) آرزویی بود که مردم مدت‌ها منتظر تحقق آن بودند، بخش اعظم اعتبارات آن از محل مدیریت بحران و بخشی هم از محل اعتباراتی از تبصره‌های مختلف بودجه و بخشی هم از شهرداری و آب منطقه‌ای تامین شده است.

وی، افزود: این پل دو کاربری خواهد داشت یکی به عنوان پل قابل تردد برای مردم و مسافران و مورد دوم در زمانی که راه بسته باشد به عنوان پل پدافند غیرعامل استفاده خواهد شد.

نوری، یادآور شد: باتوجه به در نظر گرفتن اهمیت این پل پیش‌بینی می‌شود که در مدت یک سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.