یک مطالعه جدید از سیارک نزدیک زمین «بنو» سرنخ‌هایی درباره نیروی بنیادین پنجم کیهانی ارائه داده و نشان داده که چطور مطالعه دقیق سیارک‌ها میتواند به شناسایی اجزای پنهان کیهان و ماده تاریک یاری برساند.

 از «ساینس الرت»، سیارک نزدیک زمین «بنو» چیز‌های زیادی به دانشمندان درباره ماهیت سیارک‌ها و تاریخچه سیاره زمین آموخته است و هنوز کارش به پایان نرسیده است. یک مطالعه جدید از داده‌های ردگیری سیارک بنو سرنخ‌های تازه‌ای به دانشمندان درباره نیروی بنیادین پنجم بالقوه در کیهان داده است.

اگر این نیروی پنجم طبیعت در حقیقت وجود داشته باشد به چهار نیروی بنیادین دیگر یعنی گرانش، الکترومغناطیس و واکنش‌های هسته‌ای قوی و ضعیف می‌پیوندد و فراتر از مقیاس مدل استاندارد ما از فیزیک خواهد رفت. دانشمندان بر این گمان هستند که این نیرو می‌تواند توسط ذرات فرضی بسیار سبک حمل شود؛ ذرات بسیار سبکی که یک نوع پیشنهادی از ماده تاریک هستند و این درحالی است که خود ماده تاریک هنوز بطور مستقیم ردیابی نشده است.

بنا بر اعلام گروه تحقیقاتی بین‌المللی این مطالعه، داده‌های به دست آمده توسط فضاپیمای OSIRIS-Rex که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ از سیارک بنو بازدید کرد، در کنار اندازه‌گیری‌های انجام شده از زمین، محدوده‌هایی برای میزان جرم این نوع ذرات – اگر اصلا وجود داشته باشند – مشخص می‌کنند.

«یو-دای تسای» اخترفیزیکدان از لابراتوار «لس‌آلاموس» در نیومکزیو گفت: تفسیر داده‌هایی که ما از ردگیری سیارک بنو می‌بنیم این ظرفیت بالقوه (پتانسیل) را دارد که به شناخت ما از زیربنای تئوریک کیهان اضافه کند و بطور بالقوه شناخت ما از مدل استاندارد فیزیک را دگرگون سازد.

جزئیات بسیار دقیق به دست آمده از دنبال کردن گسترده مدار بنو به دور خورشید این پتانسیل را دارد که فعالیت تاثیرات بسیار ظریف نیرو‌های فرضی را که اندازه‌گیری آنها تا کنون دشوار بوده است، افشا کند. یکی از چنین نیرو‌هایی که از نظریه ریسمان (string theory) ناشی می‌شود، به عنوان ابزاری برای اصلاح گرانش در مقیاس بزرگ پیشنهاد شده است و بطور بالقوه ذراتی را ایجاد می‌کند که ممکن است نامزد مناسبی برای ماده تاریک باشند.

جست وجو برای نیروی پنجم و ذرات بسیار سبک که ممکن است ماده تاریک مفقود کیهان را توضیح دهند ادامه دارد. هر چند این تحقیق جدید هنوز نیروی پنجم را مشخص نکرده است، اما شواهد و مدارک جدیدی از این مساله به دست داده که چگونه مشاهدات دقیق می‌تواند اجزای پنهان در کیهان را افشا کند و چگونه سیارک‌ها میتوانند نقش مهمی در این کار ایفا کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار