نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی گفت: براساس آمار با احتساب سرانه مصرف، جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوابگوی نیاز کشور است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی  با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: شرایط بازار نشان می دهد که تولید و مصرف همخوانی دارد که براین اساس مشکلی در عرضه نداریم.

به گفته او، قیمت کنونی هرکیلو مرغ برای مصرف کننده ۹۰ هزارتومان بوده که به معنای گرانی نیست، بلکه قیمت واقعی مرغ است. حال اگر در مقطعی قیمت مرغ بدلیل تولید مازاد پایین تر از این عدد بوده دلیلی نمی شود که در شرایط کنونی گرانفروشی صورت می گیرد.

اسداله نژاد ادامه داد: سیاست گذاری جوجه ریزی ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه با هدف صادرات اشتباه بوده است چراکه بدلیل انباشت  تولید و مازاد محصول زیان برای مرغداران ایجاد می کند و از آنجاکه  بیش از ۸۰ درصد نهاده وارداتی است، صادرات مرغ به معنای پرداخت یارانه به کشورهای اطراف یارانه است.

۸۵ درصد نهاده های تولید مرغ وارداتی است

نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی با ببان اینکه جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه جوابگوی نیاز بازار را می دهد، افزود:  سیاست افزایش تولید برای محصولی همچون مرغ که ۸۵ درصد نهاده ها با یارانه وارد می شود به نظر بنده سیاست غلطی است که اجرا می شود، براین اساس تولید در حد نیاز کشور  باید مدیریت شود  و همواره دولت باید از سیاست گذاری و قیمت گذاری دستوری اجتناب کند.

او ادامه داد: براساس آمار سرانه مصرف مرغ به ازای هرنفر ۳۰ تا ۳۲ کیلوست که براین اساس سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن مرغ مورد نیاز است، درحالیکه پتانسیل تولید بیش از ۳ میلیون تن است. اما بدلیل وارداتی بودن ۸۵ درصد نهاده و نبود بازار مصرف، دولت باید برنامه ریزی تولید به میزان نیاز کشور را داشته باشد.

استان های معین تهران در ارسال مرغ با محدودیت روبرو هستند

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با بیان اینکه عرضه مرغ  کم نیست، افزود: از لحاظ قیمتی فشار می آورند که با چه نرخی عرضه شود و از طرفی استان های معین تامین مرغ در ارسال دچار محدودیت هستند که تمامی این عوامل بازار را تحت تاثیر قرار داده است  درحالیکه اگر استان های معین تهران بتوانند مجوز ارسال مرغ بگیرند، قیمت ها منطقی می شود.

اسداله نژاد با بیان اینکه مشکلی در تامین مرغ نداریم، گفت: هم اکنون مرغ در استان های معین تهران مازاد است و با رفع محدودیت ارسال، مشکلات بازار مرتفع می شود. هرچند بدلیل هزینه های تولید قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان واقعی است.

این کارشناس صنعت طیور گفت:  سیاست برنامه افزایش تولید و جوجه ریزی ۴۵ روز آینده اثر خود را بر بازار می گذارد، اما دولت باید از سیاست گذاری و قیمت گذاری دستوری و محدودیت ارسال مرغ به استان ها دست بردارد تا مشکلات بازار حل شود و اگر در میدان تهران کمبود مرغ داریم این امر به محدودیت هایی  ارسال مرغ مربوط می شود که باید حذف شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار