اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ مهر ماه در اصفهان برگزار شد.

اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شامکاه پنج‌شنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار شد.در این مراسم علاوه‌بر کودکان و نوجوانان که داوران و خبرنگاران این جشنواره هستند، شبنم مقدمی، رضا فیاضی، محمدحسین لطیفی، بهرام عظیمی، علی دهکردی و علیرضا خمسه نیز حضور دارند.

سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جمعه هفته گذشته در سالن گلستان شهدای اصفهان با حضور داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان کار خود را آغاز کرد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان

مجید زین‌العابدین دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: خداراشاکر هستم که سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به مراسم پر شور اختتامیه رسید و جشنواره در چهارمین دهه رشد و نمو خود وارد دوران بلوغ شده است و به چهل سالگی و کمال نزدیک می‌شود.

آرزوی خیالی آسوده برای کودکان مطلوم جهان

او ادامه داد: امیدوارم بچه‌های غزه، لبنان و همه بچه‌های مظلوم دنیا در سال آینده که جشنواره را برگزار می‌کنیم خیالی راحت و آسوده داشته باشند و شاد شوند. جشنواره ما هیچ مهمانی ندارد و همه میزبان هستند. این جشنواره به وسعت هنرمندان، داوران، بچه‌ها، خانواده، اصفهان زیبا و ایران عزیز است. 

زین‌العابدین

وی بیان کرد: از ۱۶۰۰ داور کودک و نوجوان و خبرنگاران نوجوان تشکر می‌کنم که در مدت یک هفته شور و نشاط را به اقصی نقاط کشور منتقل کردند. بچه‌های شهر‌های دیگر نیز علاقه داشتند تا در این جشنواره شرکت کنند و با اینکه امکان تماشای آثار در استان‌های دیگر وجود نداشت، اما این کودکان از طریق قاب تلویزیون پیگیر جشنواره بودند. 

جشنواره فیلم کودک
دبیر جشنواره گفت: از طریق این جشنواره فرهنگ ایرانی و اسلامی قابل شناسایی است. جشنواره امسال بیش از ۲۴ هزار تماشاگر داشت و فیلم‌ها در ۶۵ نوبت در ۳ پردیس سینمایی در گذر چهارباغ به نمایش درآمدند. ۴۹۶ فیلم متقاضی بودند که آثار منتخب در بخش‌های مختلف به نمایش درآمدند. امیدوارم فیلم‌ها در طول سال در شهر‌های مختلف به نمایش درآیند و ان‌شاءالله سال آینده جشنواره سی و هفتم پرشورتر از همیشه برگزار شود.

سپس علیرضا خمسه روی سن آمد و گفت : اگر قرار باشد از افراد مهم این حرفه قدردانی شود، باید به عنوان سمبل عشق از آنان تندیس و یادگاری ساخته شود. خوشحالم که اولین کار سینمایی خود را در کنار استاد علی نصیریان به انجام رساندم.

سپس از استاد علی نصیریان به پاس سال‌ها تلاش در عرصه فرهنگ و هنر کشور تقدیر شد.

علی نصیریان

در تقدیر از این چهره ماندگار بازیگری ایران، افراد چون محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، علی قاسم زاده شهردار اصفهان و علیرضا خمسه بازیگر حضور داشتند.

سپس کلیپی از آخرین نقش آفرینی سینمایی او در فیلم «نوروز» نمایش داده شد.

علی نصیریان: فیلم فرهنگ ایران را در دنیا اشاعه می‌دهد

 علی نصیریان بیان کرد: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رویداد مهمی است که در پایتخت هنر ایران برگزار می‌شود. از بنیاد سینمایی فارابی و آقای زین‌العابدین مدیرعامل آن تشکر می‌کنم که به سینمای مملکت خدمات بزرگی ارائه کردند که جشنواره کودک از جمله آن است.

وی ادامه داد: نباید جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را دست کم گرفت، چراکه نسل جدید را با هنری آشنا می‌کند که امروز یکی از بهترین امکانات برای معرفی فرهنگ ایرانی به دنیا است. فیلم بیش از هر سخنرانی و مقاله‌ای در معرفی فرهنگ یک کشور اثر گذار است و هویت و ماهیت فرهنگ ما را به جهانیان معرفی می‌کند.

در بخش دیگر این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و علی قاسم زاده شهردار اصفهان از «رضا بابک» بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران تقدیر کردند.

در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، آیین بزرگداشت محمدرضا علیقلی آهنگساز مطرح سینمای کودک و نوجوان که آثاری همچون «شهر موش‌ها»و «گلنار» را در کارنامه دارد برگزار شد.

در ادامه این مراسم کلیپ اهدای پروانه زرین در بخش «صلح و مقاومت» پخش شد.

سپس کلیپی از «عبود بطاح» در سالن به نمایش درآمد. عبود پسر نوجوانی از سرزمین غزه است که در صفحات اجتماعی خود روزانه وضعیت غزه را به جهان مخابره می‌کند و با حدود دو میلیون و پانصد هزار فالوئر، به تنهایی صدای غزه شده است.
 
در ادامه جایزه صلح تحت عنوان «جایزه شهید بهنام محمدی» ، به مرتضی رحیمی برای کارگردانی فیلم «آن دو» تعلق گرفت.

این جایزه را فرزندان خردسال شهدا و اعضای شورای شهر اصفهان اهدا کردند.

سپس تعدادی از کودکان با خواندن بیانیه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به زبان انگلیسی و با محوریت کودکان غزه، حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی را محکوم و تاکید کردند همه کودکان در دنیا حق زندگی در «صلح»، «امنیت» و «آرامش» را دارند.

 در ادامه این مراسم، کلیپ فیلم‌های مسابقه ملی پخش شد و با دعوت محمد سلوکی، مجری این مراسم، داوران این بخش به همراه مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره برای اهدای پروانه‌های زرین روی صحنه آمدند.

محمدرضا شریفی‌نیا، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، مجید اسماعیلی،  محمدامین همدانی و محمدعلی باشه آهنگر اعضای هیات داوران بخش سینمای ملی در شب و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بودند.

 سپس مجید اسماعیلی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

مجید اسماعیلی گفت: از همه پیشکسوتان و فیلمسازان و افرادی که به زنده ماندن سینمای کودک کمک می‌کنند تشکر می‌کنم. به عقیده داوران این دوره، قضاوت بخش کودک و نوجوان باید تفکیک شود تا داوری‌ها راحت‌تر صورت گیرد.

وی ادامه داد: از سینمای انیمیشن تشکر می‌کنم و امیدوارم مراحل رشد آن ادامه پیدا کند. امسال داوران کودک و نوجوان زیادی همراه جشنواره بودند که اتفاق بی نظیری است. سینماگران باید به فیلم‌های «برای کودک» و «درباره کودک» توجه کنند.

پروانه‌های زرین جشنواره فیلم کودک بر شانه برگزیدگان نشست

 پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری به محمد عبدی برای طراحی جلوه‌های ویژه فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

 دیپلم افتخار بخش بهترین فیلمنامه به حامد گلناری برای فیلم «مافیای شجاعان» اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه به حسین قناعت برای فیلم «دختر برقی» اهدا شد.

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک به هیلدا کردبچه برای فیلم «دختر برفی تعلق گرفت.

 پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان به امیررضا فرامرزی برای فیلم «آن‌دو» اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلم به محمدجواد موحد برای تهیه کنندگی فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

 پروانه زرین بهترین کارگردانی به آرش معیریان برای فیلم «بامبولک» اهدا شد.

پروانه‌های زرین جشنواره فیلم کودک

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری:

مهدی جعفری برای فیلم «شمشیر و اندوه»

 پروانه زرین بهترین کارگردانی به داریوش و فرزاد دالوند برای پویانمایی «شنگول و منگول» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران به محمود کلاری برای کارگردانی فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

به دلیل نبودن آقای محمود کلاری تهیه کننده فیلم جایزه را به نمایندگی از ایشان دریافت کرد. 

 جایزه ابونصر فارابی(تعلیم و تربیت) به حسین ریگی برای کارگردانی فیلم «میرو» اهدا شد.

تدوین آیین نامه مقررات بازیگران کودک در سینما

علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما گفت: در سال جاری یک اتفاق مهم رخ داده است و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران اولین آیین نامه مقررات بازیگران کودک در سینما مطابق با حقوق کودک به نگارش در آمد که بر اساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تنظیم شده است

پروانه زرین جایزه ویژه دبیر این دوره به مریم مدرس مطلق برای کارگردانی فیلم «مافیای شجاعان» اهدا شد.

 بهترین بازیگر کودک و نوجوان: رایان سرلک بازیگر فیلم «تابستان همان سال» و «دختر برقی»

پروانه زرین بهترین بازیگر ماهتیسا پسندیده بازیگر فیلم «بامبولک»

 پروانه زرین بهترین بازیگر تقدیم شد به؛

رایان سرلک برای فیلم‌های «تابستان همان سال» و «دختر برقی»

ماهتیسا پسندیده بازیگر فیلم «بامبولک (بامبالا 2)»

 هیلدا کُردبچه بازیگر فیلم «دختر برقی»

امیررضا فرامرزی بازیگر فیلم «آن دو»

آرزو کنید هیچ‌کودکی در هیچ جای دنیا زیر سایه منحوس جنگ نباشد

 در بخش اهدای جوایز بخش بین‌الملل شبنم مقدمی گفت: داوران بخش بین‌الملل بسیار مشتاق بودند تا به ایران آمده و از شهر اصفهان دیدن کنند. با من آرزو کنید هیچ‌کودکی در هیچ جای دنیا زیر سایه منحوس جنگ نباشد.

 دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان در بخش بین‌الملل به نفس بازغی برای فیلم «برهوت» اهدا شد.

در بخش فیلم های سیفژ
سهیل موفق داور این بخش، بیانیه هیئت داوران را خواند.

جایزه سیفژ به فیلم «دوست وحشی من» از کشور  روسیه تعلق گرفت.

 در بخش کودک جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان به فیلم «دختر برقی» به کارگردانی حسین قناعت اهدا شد.

 جایزه بخش نوجوان نیز توسط داوران کودک و نوجوان به فیلم باغ «کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز اهدا شد.

خزاعی: اکران آثار پویانمایی دنیا در ۳۰ کشور

سپس محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: امسال شاهد برگزاری جشنواره با شکوهی بودیم و استقبال گرم و صمیمی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان باعث شکل گیری سانس‌های فوق‌العاده شد.تعداد بسیاری از فیلم‌های جشنواره، برای اولین بار در این رویداد نمایش داده شدند.

وی ادامه داد: آثار بین‌المللی زیادی به این جشنواره ارسال شد که آمار مربوط به آن‌ها بسیار قابل تامل است. از آقای زین‌العابدین تشکر می‌کنم که در طول دوران مدیریت خود جشنواره بسیار خوبی را برگزار کردند.

وی افزود: در ۳۰ کشور دنیا آثار پویانمایی ایرانی به اکران رسید و صنعت پویانمایی کودک و نوجوان ما رونق بسیاری پیدا کرد. در حوزه سیاستگذاری نیز، تأسیس بنیاد پویانمایی از جمله برنامه‌های مهم سازمان سینمایی بود. همچنین در حمایت از سینمای کودک و نوجوان «زنگ سینما» در مدارس شکل گرفت.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار