رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تصمیم‌های شبانه باعث مشکلاتی برای صادرکنندگان شده است و باید چالش‌های حوزه صادرات برطرف شود.

دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه توسعه تجارت با کشورهای جهان یکی از اهداف ماست گفت: نقش دولت باید تسهیل گری در امر صادرات باشد  و هیچ امری غیر از تسهیل سازی از سوی دولت نمی‌تواند کارکرد بهتری برای تجارت داشته باشد. 

او افزود: خدمات فنی و مهندسی پتانسیل بالایی برای صادرات به اوراسیا دارد به طوری که بخش بزرگی از صادرات کشور  می‌تواند در زمینه  خدمات فنی و مهندسی به کشورهای حوزه اوراسیا باشد.

دهقان دهنوی بیان کرد: ما زمانی وارد یک رابطه تجاری می شویم که تولید کالای خود را در مقیاس جهانی افزایش و رقابت پذیری آن ها را توسعه دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: تا چه زمانی لوازم‌خانگی وارد نکنیم؟ صنعت لوازم‌خانگی کشور باید پتانسیل صادرات را داشته باشد، در چهار سال گذشته تجارت ما با اوراسیا چهار برابر شد، این به دلیل کاهش تعرفه‌ها بود و جالب اینکه افزایش تجارت تنها به کالاهایی محدود نشد که تعرفه‌های آنها کاهش یافته بود. 

دهقان دهنوی تصریح کرد: یکی از مشکلات تجارت تجار ما مقررات و استانداردهای کشورهای ثالث است یعنی این که ما باید استانداردهای خود را افزایش و مطابق کشورهای هدف جلو ببریم.

او گفت:به طور کلی صادرکنندگان ما درگیر صادرات هستند به طوری که عدم ثبات در قوانین صادرات و تصمیم های شبانه باعث مشکلات و چالش هایی برای صادرکنندگان شده است که ما نیاز داریم قانون صادرات کشور تسهیل شود چرا که دست و پای صادرکنندگان را بسته است.

دهقان دهنوی بیان کرد: در صورت برقراری روابط تجارت آزاد ایران و اوراسیا، ۸۷ درصد تعرفه کالاها حذف می‌شود و با حذف تعرفه‌ها یک رقابت جدید شکل می‌گیرد و در واقع تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تمرینی برای ورود به تجارت آزاد با سایر کشورهای دنیا خواهد بود.

دهقان دهنوی تصریح کرد: حمایت مصنوعی، بستن درها و اعمال تعرفه‌ها راه‌حلی برای توسعه تجارت کشور در بلندمدت نیستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآورشد: امسال از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم رقم خوبی برای عدد صادرات درنظر بگیرند.

دهقان دهنوی افزود: ما مراکز تجاری را در کشورهای هدفی احداث می‌کنیم که مجوزهای لازم اعم از خدمات بانکی، ضوابط گمرکی، ایجاد نمایشگاهی و غیره را به تجار، بازرگانان و همچنین سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

دهنوی در خصوص تفاهم نامه های نهایی قرار دادها گفت: در وهله نخست باید سرفصل های تفاهم نامه در زمینه صادرات و واردات انجام پذیرد سپس باید بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری های خود برنامه‌ریزی کند.

چالش‌های ارزی حل شود

در ادامه امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: بازار اوراسیا خارج از بازارهای دیگر نیست یعنی باید چالش های ارزی و دیگر موضوعات و موانع برطرف شود و همچنین باید یک سری از سیاست های داخلی در کشور هم مرتفع شود.

او بیان کرد: همچنین عدم پایداری سیاست ها باید اصلاح شود در غیر این صورت صادرات کشور رشدی نخواهد داشت، سیاست های بانکی باید در رفع مشکلات تجار رفع شود. باید از دفاتر مشاور برای تجار در کشورهای پیش رو به عنوان ابزار صادرات استفاده کرد.

مجموع تجارت خارجی اعضای اتحادیه اوراسیا

همچنین لطیفی  سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران گفت: مجموع تجارت خارجی اعضای اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰۹ میلیارد دلار بوده که روسیه با ۷۲۸ میلیارد ۸۰ درصد این تجارت را به خود اختصاص داده است ، قزاقستان با حدود ۱۴۰ میلیارد دلار و سهم ۱۵.۴ درصد، ارمنستان با ۲۰.۴ میلیارد دلار و ۲.۲ درصد از کل تجارت، قرقیزستان با ۱۵.۷ میلیارد دلار و ۱.۷ درصد و بلاروس با ۴.۹ میلیارد دلار و سهم نیم درصدی از کل تجارت  در جایگاه های بعدی قرار دارند.

 او افزود: صادرات روسیه  در سال ۲۰۲۳ ،  ۴۲۴ میلیارد دلار ، قزاقستان ۷۸.۷ میلیارد دلار ، ارمنستان ۸.۴ میلیارد دلار ، قرقیزستان ۳.۳ میلیارد دلار. بلاروس ۲.۴ میلیارد بود که به ترتیب سهم هر کدام از صادرات ۵۱۷ میلیارد دلاری ، ۸۲درصد ، ۱۵.۲ درصد ، ۱.۶ درصد ، ۶ دهم درصد و نیم درصد بوده است .

لطیفی بیان کرد: میزان واردات پنج کشور عضو این اتحادیه در سال میلادی قبل ، ۳۹۲ میلیارد دلار بوده که روسیه با ۷۷.۵ درصد ، ۳۰۴ میلیارد دلار ، قزاقستان با ۱۵.۶ درصد ۶۱.۲ میلیارد دلار،  قرقیزستان با ۳.۱ درصد ، حدود ۱۲.۳ میلیارد دلار ، ارمنستان با سهم سه درصدی، ۱۲ میلیارد دلار و بلاروس یا ۶ دهم درصد ۲.۵ میلیارد دلار کالا وارد کرده‌اند.

او ادامه داد: تبادل تجاری ایران با ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا درسال ۱۴۰۲ ،  هفت میلیارد دلار بود که ۱.۷ میلیارد دلار آن سهم صادرات از ایران و ۵.۳ میلیارد دلار سهم واردات از اوراسیا به ایران بوده است.

لطیفی یادآور شد: در سال گذشته با وجود رشد واردات و صادرات ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا ، ۸ دهم درصد از کل تجارت با این اتحادیه سهم ایران بوده که بیش از ۴.۵ دهم درصد سهم ایران از واردات کالای این اتحادیه صادرات از ایران به اتحادیه و ۱.۴ درصد صادرات اعضای اتحادیه به ایران واردات ایران از اتحادیه اوراسیا بوده است که این میزان نسبت به کیک تجارت خارجی این اتحادیه سهم ناچیزی به شمار می رود که می بایست با رفع موانع شتاب بیشتری بگیرد.

خبرنگار: رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار