معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با سرمایه‌گذاری دولت بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال طرح در مناطق عشایری اجرا شد.

شایان نادری روز پنجشنبه در اولین یادواره شهدای عشایر استان مرکزی در روستای انجیلاوند سفلی ساوه اظهار کرد: همزمان با هفته ملی روستا و عشایر سال جاری ۱۹۵ طرح در مناطق عشایری کشور به بهره برداری رسیده که برای اجرای آنها ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها در بخش‌های مختلف شامل ایجاد و توسعه زیرساخت‌های خدمات رفاهی از جمله در حوزه راه، آب، برق و گاز است افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها ۲۹ هزار خانوار عشایری از این خدمات بهره مند شده است.

نادری خاطر نشان کرد: جامعه عشایر کشور سالانه با تولید ۳ میلیون ۷۰۰ هزار تن محصولات زراعی، ۴۶۰ هزار تن محصولات باغی و ۴۳۶ هزار تن محصولات لبنی سهم ۲۵ درصدی در تامین امنیت غذایی کشور دارند و لازم است ۵۰ دستگاه متولی دیگر در انجام ماموریت‌های خود در این راستا بیش از گذشته به این جامعه توجه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: جامعه عشایری درحالی که ۱.۱ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌هد اما نقش ۲۵ درصدی آنان در تامین امنیت غذایی کشور نشان از جایگاه ویژه آنان بوده و لازم است راهکارهای جدیدی برای حمایت از این قشر در نهادهای تصمیمگیر اتخاذ شود.

همزمان با برگزاری یادواره شهدا طرح آسفالت راه روستایی قشلاق انجیلاوند ساوه به طول چهار کیلومتر افتتاح شد، برای اجرای این طرح ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان امور عشایر کشور هزینه شده است.

جامعه عشایر استان مرکزی ۱۲ شهید گلگون کفن در جریان جنگ تحمیلی تقدیم انقلالب اسلامی کرده اند که یک نفر از آنان جاوید الاثر است.

استان مرکزی دارای ۷۷۰ خانواده عشایر با چهار هزار نفر جمعیت است که ۹۰ درصد آنان در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مستقر هستند؛ این قشر با ۳۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.