معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ۲۵۰ هکتار از جنگل روستای باکلور طارم به انگل اُرس واش آلوده شده‌ است.

مسعود رسولی روز پنجشنبه در بازدید از جنگل اُرس در ارتفاعات باکلور طارم با بیان اینکه ۲۵۰ هکتار از جنگل طارم به انگل اُرس واش آلوده شد گفت: بخش آلوده به انگل اُرس واش نیازمند کنترل و پاکسازی سریع است.

وی اضافه کرد: گیاه انگلی اُرس واش سبب ضعف و خشکی پایه‌ها و ریشه های درختان می شود.

این مسئول ادامه داد: زمانی که گیاه انگلی اُرس واش روی درخت ارس قرار می‌گیرد، ریشک را تولید کرده و در بافت درخت میزبان نفوذ می کند و از آب و مواد غذایی درخت ارس که برای خود تولید کرده است تغذیه و رشد می‌کند.

رسولی ضمن ابراز نگرانی از احتمال حمله سوسک‌های چوبخوار و پوستخوار در آینده، افزود: انگل اُرس واش با جذب آب و مواد غذایی درخت ارس موجب ضعف و در نهایت خشک شدن درخت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت و بحران ایجاد شده و همچنین کوهستانی بودن منطقه برای جلوگیری از گسترش آلودگی در منطقه، نیاز به کنترل این انگل به روش مکانیکی در سریعترین زمان ممکن احساس می شود.

طبق اعلام رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکارهای مکانیکی و دستی مانند قطع درختان آلوده راهکار مهار طغیان این انگل در درختان ارس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.