مدیر انتشارات راه‌یار گفت: ناشران باید اعتبار نمایشگاه را ساقط کنند. چراکه اعتبار نمایشگاه کتاب فرانکفورت به واسطه حضور ناشران و مشارکت آنهاست.

مهدی ابوالقاسمی، مدیر انتشارات راه‌یار درباره بیانیه ناشران حامی فلسطین که علیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به راه افتاده، گفت: از مدت‌ها قبل که اسرائیل سرزمین فلسطین را غصب کرد و در این یکسالی که از وقوع طوفان‌الاقصی می‌گذرد، اسرائیل از خود چهره‌ای ساخته که شاید عریان‌ترین آن زمانی است که مردم جهان آن را می‌بینند. این اسرائیل هیچ منطقی را نمی‌پذیرد و جز مقاومت راهی در برابر آنها وجود ندارد. 

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که چقدر این بیانیه‌ها در حذف کردن اسرائیل موثر است؟ تصریح کرد: نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های جهانی کتاب است و ناشران کشور‌های مختلف در آن حضور دارند. پارسال از سلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن «آیات شیطانی» برای حضور در یکی از بخش‌های نمایشگاه دعوت شده بود و جایزه‌ای به او اهدا شد. این جایزه هم با اعتراض ایران و کشور‌های مسلمان همراه بود. 

مدیر انتشارات راه‌یار با بیان اینکه سال گذشته جایزه‌ای را که یک نویسنده فلسطینی‌تبار برنده شده بود، لغوش کردند، افزود: امسال هم مسئولان نمایشگاه فرانکفورت گفتند که در کنار اسرائیل هستند. بنابراین، احتمال حذف اسرائیل از نمایشگاه کتاب فرانکفورت صفر است. آن دسته از ناشرانی که در قبال فلسطین احساس مسئولیت می‌کنند، باید اعتبار نمایشگاه را ساقط کنند. چراکه اعتبار نمایشگاه کتاب فرانکفورت به واسطه حضور ناشران و مشارکت آنهاست. 

وی بیان کرد: اگرچه امضای بیانیه حذف اسرائیل از نمایشگاه کتاب فرانکفورت کار خوبی است، ولی حداقلی است، افزود: باید همه ناشران در این ائتلاف شرکت کنند و نگذارند اسرائیل در نمایشگاه فرانکفورت حضور یابد. آنها باید بگویند اسرائیل شایستگی حضور در این نمایشگاه را ندارد و نمی‌تواند از جایگاهی دفاع کند، که هیچ‌گونه خوی انسانی یا فرهنگی ندارد.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که طبق گزارش بنگاه خبری دویچه وِله سال گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تعداد محدودی ناشر ایرانی‌تبار حضور داشتند، که در آلمان زندگی می‌کردند و چاپ کتاب‌هایشان برخلاف موضع و سیاست‌های رسمی کشورمان بود، تصریح کرد: این موضوع رد کننده ادعای کسانی است که می‌گویند ورزش، سینما و علم را آغشته به سیاست نکنید. 

مدیر انتشارات راه‌یار ادامه داد: حتی آنها تحت‌تاثیر جریان زن زندگی آزادی غرفه‌های دولت ایران را تحریم کردند، تا اجازه شرکت در نمایشگاه را به ایران ندهند. در مقابل، به مخالفین ایران میدان دادند. امسال هم به صراحت اعلام کردند که در کنار اسرائیل می‌مانند. آنها در مواقعی که اعلام می‌کنند سیاسی رفتار نمی‌کنند، سیاسی‌ترین موضع‌گیری‌ها را اتخاذ کردند.

وی موضع‌گیری حمایتی آلمان در قبال اسرائیل را ناشی از سبقه تاریخی این کشور دانست و توضیح داد: دولت آلمان برگرفته از فضای سیاسی هولوکاست است، که همچنان در ذهن آنها ته‌نشین شده است. دولتمردان آلمان همچنان خود را شرمسار دروغ هولوکاست می‌دانند و احساس وظیفه می‌کنند تا خود را کنار اسرائیل ببینند. حتی بعد از عملیات وعده صادق ۲ که عده‌ای در خیابان‌های برلین خوشحالی کردند، بلافاصله وزیر خارجه آلمان موضع‌گیری کرد و بابت خوشحالی عده‌ای شرمسار شد. چون دولت آلمان همچنان تحت‌تاثیر دروغ هولوکاست قرار دارد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار