اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان می‌تواند ضمن ایجاد عدالت اجتماعی مشکل بسیاری از بازنشستگان در تامین معیشت را حل کند.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ۲۴ دی ۱۴۰۲ خبر از موافقت شورای نگهبان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داد و گفت که حکم برنامه هفتم درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف ۳ سال، بازنشسته باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند. میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز بدین صورت است این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر سال ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

برای تامین منبع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به مبلغ مالیات بر ارزش افزوده یک درصد اضافه شد تا این همسان‌سازی صورت بگیرد. 

مبلغی که برای متناسب‌سازی حقوق بازشستگان در نظر گرفته شد ۷۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ در زمان تصویب این حکم در مجلس بیشتر از نیاز دیده شده بود و وقتی به مرحله اجرا رسید دولت در تامین آن با مشکل روبرو شد.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده باید با نظر مجلس باشد

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۷۰ هزار میلیارد با یک درصد ارزش افزوده به‌دست می‌آید که در قانون بودجه سالانه ۲۰ هزار میلیارد جدا دیده شد، چون ۵۰ هزار میلیارد نیاز متناسب‌سازی بود و مجلس یازدهم ۵۰ هزار میلیارد را در برنامه هفتم دید.

محبی نجم‌آبادی

وی درباره احتمال افزایش مبلغ مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در گدشته چهار الی پنج درصد بود و الان به ۱۰ درصد رسیده و افزایش آن نیاز به قانون مجلس دارد. در بعضی از کشور‌ها مبلغ ارزش افزوده بیشتر است لذا افزایش مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به تصمیم مجلس بستگی دارد و باید اثر تورمی و جوانب آن را بسنجد و براساس نیازی که وجود دارد مجلس تصمیم می‌گیرد.

عضو ناظر مجلس در شورای ملی تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها بیان کرد: ۷۵ درصد از کالا‌هایی که مالیات بر ارزش افزوده شامل حالشان می‌شود کالای اساسی نیستند.

وی ادامه داد: تورم وجود دارد و اگر مالیات بر ارزش افزوده ایجاد تورم می‌کند به این دلیل است که کشور بر روی ریل تورم قرار دارد. ما منابعی می‌خواستیم برای بازنشستگان که نقد باشد و نقدترین منبع مالیات بر ارزش افزوده بود.

محبی تاکید کرد: الان وقتش است که سازمان اداری و استخدامی هرچه زودتر آیین‌نامه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را بنویسد.

اجرا از این ماه

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۸ مهر در رابطه با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در رابطه با بحث ۴۰ درصد و ۳۰ درصد بازنشستگان این موضوع از این ماه شروع شده و کار آن انجام می‌شود.

حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت مصوب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد و هیچ تغییری در پرداخت یارانه‌ها ایجاد نمی‌شود.

بسیاری از بازنشستگان حقوق‌های بسیار پایینی دریافت می‌کنند که قانون متناسب‌سازی در جهت رفع این مشکل تصویب شده است البته‌ قانون فرازونشیب‌های زیادی را طی کرده است.

پس از تصویب افزایش سن بازنشستگی در مجلس، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفت: پشت پرده این مصوبه آن است که ما در ابتدا سنجه‌های این قانون را در مجلس حذف کرده بودیم و بعد که به بحث حقوق رسیدیم جلسات مکرری داشتیم و تفاهم کردیم که دولت با ۹۰ درصد حقوق شاغلین برای بازنشسته‌ها موافقت کند و از این طرف هم کمک کنیم سنجه‌ها یک مقدار تغییر کند که بتوانیم بار صندوق‌ها را برداریم لذا جمع‌بندی یک بسته است و آن بسته شامل افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلین و از این طرف افزایش سن بازنشستگی است. 

محسن زنگنه

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که برای رفع مشکل بازنشستگان انجام شده در سال اول با مشکلات زیادی همراه شد که علت اصلی آن نبود منابع بود. 

تحقق ۸۰ درصد از منابع مالیاتی

زنگنه در ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ضمن تفکیک موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان به دو بخش بازنشستگان کشوری و لشکری و بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: نحوه محاسبه متناسب سازی حقوق بازنشستگان برای بخش کشوری و لشکری، ۴۰ درصد در سال اول است که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که برابر است با یک درصد از ارزش افزوده که در قانون داده شده و آن هم بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه بود که به کمیسیون برنامه و بودجه رسید و عنوان کردند ۸۰ درصد از منابع مالیاتی دولت از جمله ارزش افزوده محقق شده است. از این رو ۸۰ درصد آن ۷۰ هزار میلیارد تومان محقق شده و در اختیار دولت است.

احمد فاطمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازنشستگان جز قشر‌هایی هستند که چشمشان به همین مستمری است، چون درآمد دیگری ندارند و معمولاً فرزند و نوه دارند و هزینه زندگی‌شان هم بالاست و در معرض انواع آسیب‌ها و بیماری‌ها هستند لذا بیش از پیش به یک دستمزد عادلانه نیاز دارند.

احمد فاطمی

وی درباره احتمال افزایش مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: راهکار‌های دیگری غیر از افزایش مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که نیاز به کار کارشناسی دارد.

نماینده مردم بابل اظهار کرد: نقص‌هایی در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد، اما باید بتوانیم این نقص‌ها را برطرف کنیم.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار