برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور نمایندگان مجلس موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را بررسی کرد.

عباس گودرزی عضو هیئت رئیسه مجلس و محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس  با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تحلیل موضوع  قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداختند.

گودرزی در ابتدا گفت: در مجلس یازدهم برای اولین بار موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کردیم و در برنامه ۵ ساله هفتم هم آن را آورده‌ایم. این مصوبه می‌گوید بازنشسته‌ها باید حقوقشان متناسب با افراد شاغل هم تراز خود و ۹۰ درصد آن حقوق شاغل را باید دریافت کنند.

وی ادامه داد: در ماده ۲۸ بند قانون تصویب شده و به صراحت در دو جزء و ۲ گروه ۵ میلیون بازنشسته را پوشش داده‌ایم. در این قانون دست دولت را کامل باز گذاشتیم. یعنی در واقع به هر طریقی دولت باید مالیات صندوق را بدهد تا ما از آن محل بتوانیم اعتبار را عملی کنیم. برای بازنشستگان لشکری و کشوری و فولاد دقیقا باید حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد هم تراز خود برسد، اما برای بازنشسته‌های تامین اجتماعی به  شکل دیگری است تا هزینه‌هایی که تحمیل می‌شود متفاوت پرداخت شود.

وی گفت: در حساب صندوق تامین اجتماعی برای بازنشسته‌های این صندوق با کسری مواجه هستیم. در نظام تامین اجتماعی مشکلات بیشتری داریم و باید توجه بیشتری به آن شود.

 محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه بودجه در ادامه درباره متناسب سازی حقق بازنشستگی گفت: بازنشستگانی که از محل اعتبارات دولت حقوقشان داده می‌شود بر آن بودیم بود که در سال اول حدود ۷۰ هزار میلیارد تومن اعتبار نیاز دارند.

وی افزود: دولت قبل در جلسات تلفیق عنوان کرد که با ۵۰ هزار میلیارد هم می‌توان این مبلغ را تامین کرد. پس این مبلغ درخواست دولت بوده و ما نقشی در آن نداشتیم. اما در گزارشی که سازمان برنامه و بودجه در دولت چهاردهم به ما اراده کرده، برآورد ۶۰ همتی داشتند. یعنی دولت فعلی گفته است ۶۰ هزار میلیارد هزینه حقوق بازنشستگان است که ممکن است آن در سال‌های آینده با این ۱۰ همت با اشکال مواجه شویم.

زنگنه ادامه داد:  بر اساس گزارش سازمان برنامه بودجه در ۶ ماهه اول ۸۰ درصد درآمد‌های مالیاتی برآورده شده و یعنی از آن ۵۰ همت ۸۰ درصد آن برآورده شده است. 

وی تاکید کرد: دقیقا ۴ ماه و نیم یا ۵ ماه را محقق کردیم که به حساب خزانه دولت واریز شده و اگر دولت برای ۱۰ هزار میلیارد دیگر نگرانی  دارد برای ماه آخر است و باید ۵ ماه در ابتدا توسط دولت پرداخت شود.

زنگنه گفت: پس درباره بازنشستگان کشوری و لشکری منابع را دیده‌ایم. دولت در ۶ ماهه اول کسری بودجه دارد که آن هم طبیعی است. دولت منابع خود را در جا‌های دیگر هزینه کرده است.  

گودرزی درباره واریز مبلغ یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور دولت این اقدام را انجام داد. قانون بودجه قبل از تصویب برنامه هفتم نهایی شد و ما بار مالی بر روی دولت نگذاشتیم و دست دولت را باز گذاشتیم و دولت را مکلف به اجرا کردیم. دولت شهید رئیسی در مجلس یازدهم کارهای بر زمین مانده را اجرایی کرد.

زنگنه درباره پرداخت این مبلغ گفت: در این باره شفاف باید بگویم که  پرداخت یک میلیون تومانی به حساب بازنشستگان  خلاف قانون بوده و دولت تنها می‌خواست به موجب این واریز به مردم کمک کند.

گودرزی گفت: من اعتقادی دیگری دارم. در قانون به صراحت گفتیم که برای متناسب سازی باید ۹۰ درصد فاصله شاغلین حقوق بدهیم  بازنشسته حداقل بگیر در گذر زمان حقوق او درست می‌شود و در نظام تامین اجتماعی باید به آن بازنشسته حداقلی‌بگیر کمک بیشتری شود؛ و آن یک میلیون تومان برای اجرایی کردن قانون بود و دولت برای اجرا کردن قانون آن را پرداخت کرد.

زنگنه در ادامه تصریح کرد: قانون ما به اسم متناسب سازی حقوق بازنشسگان با شاغلین نام گذاری شده است.  این قانون برای حل همه مشکلات نیامده است. این که این حقوق نمی‌تواند تورم را جواب بدهد ما قبول داریم، اما این بحث دیگری است. موضوع آن است که شخص بازنشسته نباید ۵ میلیون حقوق  بگیرد و شاغلین مثلا ۱۵ میلیون بگیرد. ایراد‌ها در قانون نیست ایرادات ما در سیستم تامین اجتماعی است.

وی گفت: دولتی‌ها به جای اجرای قانون،  قانون خودشان تفسیر کردند. می‌گویند که به آن‌هایی که کمتر می‌گیرند بیشتر بدهیم و به سایرین که بیشتر حقوق می‌گیرند اصلا پول ندهیم. دولت باید لایحه‌ای بدهد برای حمایت از بازنشستگن  در کنار متناسب سازی نه این که قانون را به تفسیر خود اجرایی کند.

گودرزی در انتها گفت: دولت برای حمایت از بازنشسته‌ها لایحه بدهد حتما در مجلس از آن حمایت می‌کنیم.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار