مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم گفت: ۶۰ درصد کودکان زیر پنج سال استان برای ارزیابی سلامت جسمانی، تکامل و سلامت روان به‌طور مرتب به پایگاه‌های بهداشت مراجعه استفاده می‌کنند.

معصومه فرشید مقدم گفت: با توجه به ارائه خدمات مناسب به کودکان، از خانواده‌ها تقاضا داریم نسبت به مراجعه به‌موقع و مرتب برای دریافت خدمات ویژه کودکانشان توجه کافی و لازم داشته باشند.

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم  گفت: از آنجا که دوره تکرار نشدنی کودکی دوران شکل‌گیری شخصیت و بنیان رشد جسمی و روانی افراد است، لذا تامین سلامت در این دوران اهمیت بسزایی دارد و خدمات ارایه شده در برنامه سلامت نوزادان و کودکان در جهت ارتقای سطح سلامت کودکان، کاهش بار بیماری‌ها، کاهش معلولیت‌ها و کاهش مرگ‌ومیر کودکان طراحی و اجرا می‌شود.

وی افزود؛ ۶۰ درصد کودکان زیر پنج سال این استان برای ارزیابی سلامت جسمانی، تکامل و سلامت روان به‌طور مرتب به پایگاه‌های بهداشت مراجعه و از خدمات بهداشتی این مراکز استفاده می‌کنند.

وی افزود: کودکانی که از مراقبت مطلوب برخوردار شوند در آموزش و سایر خدمات اجتماعی از بقیه جـلوتر هستند، توان تولید بیشتری دارند و به قانون بیشتر احترام می‌گذارند؛ در ضمن با ارائه هر چه بهتر خدمات به کودکان می‌توان از هزینه‌های آینده برای آمـوزش، بهداشت و هزینه‌های اجتماعی کاست.

فرشیدمقدم با اشاره به خدمات برنامه سلامت کودکان در واحد‌های بهداشتی، اضافه کرد: این خدمات شامل مراقبت‌های دوران نوزادی، مراقبت‌های کودک سالم، ویزیت و ثبت خدمات کودک بیمار، مشاوره شیردهی و ارائه آموزش‌های لازم است.

وی تاکید کرد: مادران دارای کودک زیر پنج سال گروه هدف باید برای دریافت مراقبت‌های مذکور به‌صورت رایگان به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت مراجعه نمایند.

وی خاطرنشان کرد: اولین مراقبت نوزاد پس از تولد در مراکز بهداشتی در سه تا پنج روزگی انجام می‌شود که علاوه بر مراقبت نوزاد توسط کارکنان بهداشتی و انجام ویزیت پزشک خدماتی از جمله آزمایش‌های غربالگری، کم‌کاری تیروئید مادرزادی، بیماری فنیل کتونوری نوزاد و سندروم متابولیک ارثی می‌باشد؛ شنوایی نیز بین روز‌های سوم تا پنجم بعد از تولد و به‌منظور اطمینان از مبتلا نبودن نوزاد به برخی بیماری‌ها انجام می‌شود که فقط در صورت تشخیص به‌موقع قابل پیشگیری خواهد بود.

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت قم با اشاره به اهمیت انجام مراقبت سه تا پنج روزگی برای نوزاد، گفت: این مراقبت فرصت مناسبی برای شناسایی یا غربالگری بیماری‌های مادرزادی از جمله بیماری‌های قلبی و متابولیکی که بعد از سه روزگی علامت‌دار می‌شوند و برخی ناهنجاری‌هایی که ممکن است در اولین معاینه در بیمارستان پنهان مانده باشد، است.

وی افزود: مراقبت کودکان از سن سه تا پنج روزگی شروع می‌شود و تا ۶۰ ماهگی (۵ سالگی) ادامه دارد و خدمات مختلف در سنین سه تا پنج روزگی، ۱۴ تا ۱۵ روزگی، ۳۰ تا ۴۵ روزگی، ۲،۴،۶،۷،۹،۱۲،۱۵ و ۱۸ ماهگی و ۲۴،۳۰،۳۶،۴۸ و ۶۰ ماهگی به‌صورت رایگان در تمامی پایگاه‌های سلامت محل زندگی ارائه می‌گردد.

وی اضافه کرد: ارزیابی و معاینات پزشکی، ارزیابی علائم و نشانه‌های خطر در کودک، بررسی واکسیناسیون کودک، پایش رشد (وزن و قد) و دور سر، ارزیابی وضعیت تغذیه، ارزیابی سلامت دهان و دندان کودک، تجویز مکمل‌ها، ارزیابی بدرفتاری با کودک، غربالگری کودک از نظر تکامل، ارائه راهنمایی‌هایی برای والدین و سایر خدمات به کودک ارائه می‌شود.

فرشیدمقدم ادامه داد: با استفاده از پرسشنامه‌های تکامل در سنین غربالگری ۶، ۱۲، ۲۴، ۳۶ و ۶۰ ماهگی و همچنین سوالات تکامل در سنین ۲، ۹، ۱۸ و ۴۸ ماهگی در پایگاه سلامت می‌توان از سلامت تکامل فرزند باخبر شد.

به گفته وی، در صورت وجود هرگونه مورد غیرطبیعی و یا مواردی که کودک نیازمند توجه و مراقبت ویژه باشد، ضمن آموزش والدین، بر حسب مورد کودک به پزشک یا متخصص مربوطه ارجاع می‌شود و تا حصول نتیجه توسط واحد ارجاع دهنده پیگیری می‌گردد.

وی بیان کرد: از سه تا پنج روزگی قطره آ+د یا مولتی‌ویتامین به میزان یک سی‌سی در روز و قطره آهن را درصورتی‌که نوزاد سالم و به‌موقع متولد شده باشد، همزمان با شروع غذای کمکی (پایان ۶ ماهگی) به میزان ۱۵ قطره، در موعد مقرر باید کودک دریافت کند که به‌صورت رایگان در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.

فرشیدمقدم افزود: اگر نوزاد زودتر از موعد مقرر متولد شده باشد طبق دستور پزشک یا کارکنان بهداشتی، آموزش‌های لازم در خصوص میزان و نحوه مصرف مکمل‌ها داده می‌شود.

وی اضافه کرد: دوره نوزادی (از سه تا پنج روزگی تا پایان یک‌ماهگی)، ۶ ماهگی، یک‌سالگی، ۲ سالگی، سه و پنج‌سالگی کودک برای بررسی توسط پزشک به‌صورت رایگان ویزیت می‌شود.

وی ادامه داد: مادران می‌توانند در صورت بروز مشکل در شیردهی به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی یا مراکز تخصصی مشاوره شیردهی مراجعه کنند.

هشت اکتبر روز جهانی کودک و ۱۴ تا ۲۰ مهرماه هفته ملی کودک نام‌گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار