مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در ۲ سال گذشته موردی از دام آلوده به سل و بروسلوز مشاهده نشده، گفت: انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری‌های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در این استان مانند آبله و طاعون نشخوار کنندگان گزارش نشود.

غلامرضا سرگزی  با بیان اینکه حفظ سرمایه‌های دامی کشور، ایمنی و امنیت غذایی و بهداشت جامعه از سیاست‌های اصلی سازمان دامپزشکی است گفت: به منظور تامین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین فراهم بودن شرایط ورود به بازار‌های جهانی و توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری در بخش دام که از رسالت‌های سازمان دامپزشکی به شمار می‌رود؛ کارکنان دامپزشکی همواره در تلاش و کوشش جهت محقق شدن این مهم هستند.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد برنامه ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور در زمینه واکسیناسیون دامی امسال تاکنون عملیاتی شده، ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۳۲ بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد این موضوع حساسیت نظارت‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در نیمه نخست امسال بیشتر برنامه‌های واکسیناسیون در راستای مبارزه با ppr، آبله و تب برفکی بود، در تلاش هستیم تا در نیمه دوم امسال برنامه‌های ابلاغی را در خصوص پیشگیری و مبارزه با سایر بیماری‌های استراتژیک تکمیل کنیم.

انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری‌های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در سیستان و بلوچستان مانند آبله و طاعون نشخوارکنندگان در ۲ سال گزارش نشودوی اظهار کرد: اولین و مهمترین هدف واکسیناسیون دام ‎ها، پیشگیری از شیوع بیماری‌ها است، برای تحقق این هدف مطالعات گسترده‌‎ای برای اثر بخشی بیشتر واکسن ‎ها انجام می‌شود که ممکن است یک بیماری در یک یا تعدادی از دام‌ها مشاهده شود که امکان سرایت بیماری به سایر دام‎‌ها نیز وجود دارد، ولی با واکسیناسیون می‌توان از شیوع بیماری‎‌های استراتژیک مانند هاری، تب برفکی، بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و لمپی اسکین جلوگیری کرد.

سرگزی گفت: در سال گذشته تعداد بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی و برخی بیماری‌های مشترک از جمله هاری، تب مالت واکسیناسیون، و در زمینه مبارزه با انگل‌های خارجی بیش از ۴۰۳ هزار راس دام و میزان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع جایگاه دامی سم پاشی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری‌های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در سیستان و بلوچستان مانند آبله و طاعون نشخوارکنندگان در ۲ سال گزارش نشود، به طوریکه با کاهش ۷۶ درصدی کانون بیماری هاری امسال نسبت به سال قبل در مدت مشابه مواجه بوده ایم.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین با انجام هفت هزار و ۷۷۱ تست سل و ۳۴ هزار و ۷۶۶ تست بروسلوز (سرمی) در دامداری‌های صنعتی استان در ۲ سال گذشته موردی از دام آلوده به سل و بروسلوز مشاهده نشده است.

سرگزی تاکید کرد: در راستای اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و نقش مهم مردم در کمک به تحقق اهداف و خدمات‌دهی شایسته به بهره‌برداران از دامداران و روستائیان تقاضا می‌شود جهت انجام واکسیناسیون با پرسنل دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه تلفات دامی را به اداره دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار