سفیر ترکیه در تهران در دیدار با معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما بر تشکیل تیم رسانه‌ای مشترک تاکید کرد.

«حجابی کرلانگیچ» سفیر ترکیه در تهران و هیات همراه، در سالن جلسات معاونت برون مرزی با احمد نوروزی معاون برون مرزی سازمان دیدار و پیرامون همکاری‌های رسانه‌ای بیشتر، نشست آتی «ای بی یو» و تشکیل کارگروه فلسطین با معاون برون مرزی سازمان گفتگو کرد.

 نوروزی معاون برون مرزی رسانه ملی ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به سفیر؛ همسایگی دو کشور، برخورداری از آداب و رسوم و اشتراکات فرهنگی فراوان و نزدیکی دو ملت و دو دولت را زمینه‌ای برای گسترش بیشتر همکاری‌های رسانه‌ای برشمرد و گفت: دو دولت و دو ملت خوب در ترکیه و ایران حضور دارند که البته مواضع سیاسی تقریبا نزدیکی هم در موضوعات سیاسی دارند.

معاون برون مرزی در خصوص همکاری‌های رسانه‌ای دوجانبه نیز گفت: انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف لازم است، اما کافی نیست. موضوع مهم‌تر اجرایی بودن این تفاهم نامه‌هاست. باید به همکاری‌های رسانه‌ای به شکل جدی تری نگریسته شود. یکی دیگر از موضوعات مهم، ارائه تصویری روشن از مردم ترکیه برای ایران و از ایرانیان برای مردم ترکیه می‌باشد.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که باید در اجلاس آینده مد نظر قرار گیرد، موضوع فلسطین است. همه شاهد بودیم که پس از عملیات موفق «طوفان الاقصی» که این روز‌های شاهد یکساله شدن آن هستیم، افکار عمومی و جهانیان با چهره پلید رژیم صهیونیستی آشنا شدند. حرکت‌های خودجوش فراوانی در میان مردم جهان در حمایت از مردم فلسطین شکل گرفت. اما هم اکنون، موضوع دیگر فقط به فلسطین و غزه ارتباط پیدا نمی‌کند، چراکه لبنان هم در آتش صهیونیست‌ها در حال سوختن است. 

نوروزی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام باید تدبیری بیاندیشند تا صهیونیست‌ها مجبور به عقب نشینی شوند، گفت: اقدامات رسانه‌ای و عملیاتی تنها راه برای آگاهی افکار عمومی است. رسانه‌ها در بخش آگاه سازی مردم نقش خوبی دارند و این آگاهی بخشی گسترده، نتیجه خود را هم نشان داده است. مانند خیزش دانشجویان اروپایی و آمریکایی، موضوع تحریم کالا‌های صهیونیستی و خیزش‌های عمومی علیه این رژیم در جای جای نقاط کره زمین که بسیار موثر اتفاق افتاد.

وی افزود: با استفاده از ابزار رسانه، کار‌های بسیار مهمی‌شکل می‌گیرد و ایران و ترکیه می‌توانند با هم افزایی، راه اندازی و ایجاد اتحادیه‌ی جدید رسانه‌ای و حمایت از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه، حمایت بهتر و گسترده تری از فلسطین و آرمان‌های آن داشته باشند.

نوروزی ادامه داد: باید منافع و دست‌های رژیم صهیونیستی را در نقاط مختلف جهان پیدا کنیم و با قطع آنها، شرایط را برای مقاومت بهتر کنیم. باید مراودات جدید رسانه‌ای شکل گیرد و دستورالعمل‌های جدیدتری برای این منظور تدوین شود. باید به فکر توسعه مناسبات بیشتری باشیم و امیدوارم این مناسبات به زودی شکل گیرد.

سفیر ترکیه در تهران نیز در این دیدار گفت: صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران برای من مکانی آشناست، چرا که بیست و پنج سال پیش در ترکیه برنامه‌های فارسی رادیو‌های ایرانی را می‌شنیدم و علاقه‌مند به زبان فارسی هستم.

کرلانگیچ ادامه داد: سال‌ها قبل که در یکی از دانشگاه‌های ترکیه شاغل بودم، میزبان و پذیرای تیم‌های رسانه‌ای از ایران بودم و در آنجا اشتراکات و تفاهم‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی میان ایران و ترکیه را دیدم. با توجه به این موضوع هم اکنون بر تشکیل کارگروه و تیم رسانه‌ای برای همکاری‌های رسانه‌ای بیشتر تاکید دارم.

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به اینکه موضوع فلسطین جزو برنامه‌های همیشگی ترکیه است، گفت: در طی یکسال گذشته مقاومت تحت شدیدترین هجوم‌ها قرار گرفته و اشغالگران سال هاست که سرزمین فلسطین و خاک فلسطین را اشغال کرده اند، رسانه‌ها باید در این خصوص تدبیری بیاندیشند.

وی افزود: ما به عنوان رسانه و سازمان رسانه‌ای باید هم اندیشی کنیم و با برگزاری جلساتی مستمر و دقیق برنامه ریزی داشته باشیم و با تشکیل هیاتی مشترک، ناظر بر برنامه‌های تلویزیونی و رصد اخبار و موضوعات مختلف در جهت فلسطین و حمایت از فلسطین و مقاومت حرکت کنیم.

در بخشی دیگری از این گفتگو، محمدنژاد مدیر بین الملل سازمان با اشاره به تعلل کشور‌های اسلامی در موضوع فلسطین گفت: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه با وجود برخورداری از اعضای مسلمان زیاد، حتی یک بیانیه در محکومیت رژیم صهیونیستی صادر نکرده است و لازم است ایران و ترکیه در اجلاس آتی «ای بی یو» حضوری گسترده‌تر و فعالانه‌تر داشته باشند.

مدیر بین الملل رسانه ملی ادامه داد: آخرین تفاهم نامه همکاری‌های رسانه‌ای میان ایران و ترکیه مربوط به دوسال پیش است و این موضوع نیازمند بازنگری می‌باشد، چراکه تمامی‌بند‌های این تفاهم نامه در حد حرف باقی مانده است.

محمدنژاد افزود: در سفر قبلی به ترکیه امکان ارتباطی خوبی شکل نگرفت، اما همکاری‌های بسیار خوبی را با خبرگزاری آناتولی شاهد بودیم. امیدوارم در نشستی که آخر مهر ماه و اول آبان ماه در قالب نشست «ای بی یو» شکل می‌گیرد همکاری‌هایی به مراتب بهتر و تنگاتنگی را ببینیم.

مدیر بین الملل سازمان ادامه داد: با توجه به ریاست دوره‌ای ترکیه بر نشست آتی «ای بی یو» و لزوم همکاری‌های بیشتر رسانه ای، پیشنهاد ایجاد «پنل فلسطین» برای آشنایی بیشتر جهانیان با درد و غم مردم مظلوم و بی گناه فلسطین و نیز اشراف و شناخت بیشتر از ماهیت جنایت کار و نسل کش رژیم صهیونیستی برای مردم دنیا را داریم.

در پایان این دیدار نوروزی با اشاره به برگزاری سالانه جشنواره بین المللی صبح در معاونت برون مرزی گفت: این جشنواره ماهیتی غیر دولتی و صلح آمیز دارد و با توجه به مهلت هفت ماهه تا زمان شروع دور جدید آن، از تمام رسانه‌های کشور ترکیه دعوت می‌شود تا حضوری پررنگ‌تر و پربارتر از قبل در این آوردگاه رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشند. 

پس از این گفت و گوها، «حجابی کرلانگیچ» سفیر ترکیه و هیات همراه به اتفاق عباس محمدنژاد مدیر بین الملل و رئیس خبرگزاری ایران پرس از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار