رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: کم‌هزینه‌ترین راه برای هک نشدن، عدم توجه به پیامک‌های حاوی لینک‌های نامعتبر است.

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: در بحث حریم خصوصی باید حواسمان به فضای مجازی و انتشار تصاویر در این فضا باشد. تاکید می‌شود که کم هزینه‌ترین، سهل الوصول‌ترین راه برای اینکه افراد شیاد و کلاه بردار به محتویات گوشی ما دسترسی پیدا نکنند باز نکردن لینک‌های آلوده است.

وی افزود: لینک‌های آلوده فقط از طریق پیامک واصل می‌شوند و این لینک‌ها می‌توانند بلافاصله در دسترس دیگران قرار گرفته و دست به دست شوند و ناخواسته این اعمال شود.

این مقام انتظامی بیان داشت: در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و داخلی‌ها همه و همه این هک انجام شود و ما نباید بر روی هر لینکی که برای ما ارسال می‌شود کلیک نماییم. ممکن است لینکی که برای شما ارسال شده باشد حاوی بدافزار باشد.

وی گفت: مخرب‌ترین موضوع این است که ما کد‌های پیامکی را در اختیار دیگران قرار دهیم. برای خیلی از افراد ناگهان کد‌هایی در قالب پیامک ارسال می‌شود و شاید به ان‌ها توجهی نشود، اما برخی افراد با شما تماس می‌گیرند و می‌گویند که از مخابرات هستیم و یک کدی برای شما آمده و می‌خواهیم بدانیم شما خودتان هستید و این کد را تایید نمایید.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: با مهندسی اجتماعی می‌خواهند کد را از شما بگیرند که کلید ورود به نرم افزار‌های شما می‌باشد و یا کلید فعال سازی یکی از نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌ها و شبمه‌های اجتماعی شما می‌باشد که به محض ارائه می‌تواند حریم خصوصی شما را تحت الشعاع قرار بدهد.

وی گفت: باید به فرزندان خود آموزش دهیم که هر نوع درخواست نامتعارف را از طرف دوستان قبول نکنند و فکر کنند که گوشی ان‌ها هک شده است. همان طور که می‌گوییم فضای مجازی باید این را هم بدانیم که هویت‌ها هم مجازی هستند و تصویر شما راند و با همان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و این موضوع را بچه شما نمی‌داند و در ان فضا فعالیت می‌کند و فکر می‌کند که همکلاسی و دوست انان است و برای او عکس‌های خصوصی خود و خانواده را می‌فرستند.

رئیس پلیس فتا فاتب، گفت: استفاده از فضای اینترنت اجتناب ناپذیر است. زمانی کودکان را محدود می‌کردیم که کمتر وارد فضای مجازی و سایت‌ها و کانال‌ها شود ولی الان می‌بینید که یک کودک مثلا سه ساله در این شبکه‌ها فعالیت می‌کند.

وی افزود: چد نکته در این خصوص نکات مهمی نیز وجود دارد که می‌بایست اولیاء به آن توجه داشته باشند. به استناد فرمایش مولای متقیان که می‌فرمایند راز تو اسیر توست و اگر انرا فاش کنی تو اسیر آن می‌شوی، چند روز پیش پرونده‌ای داشتیم که یکی از هموطنان شکایتی مبنی بر باج گیری افرادی از وی مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی مطرح کرد.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: با پیگیری‌های پلیس فتا مشخص شد که این فرد برای لحظاتی گوشی خود را در اختیار فرزند خود قرار داده است و این کودک تصاویر را در گروه‌هایی که وی عضو بوده منتشر می‌نماید و من بلافاصله من این تصاویر را پاک کردوم ولی الام می‌بینم که این تصاویر در جا‌هایی دیگر در حال انتشار است و دست به دست می‌شوند و برخی می‌گویند که باید کار‌هایی انجام بدهی تا ما این عکس‌ها را منتشر نکنیم.

وی گفت: باید مراقب فعالیت‌های فرزندان خود در فضای مجاز باشیم و حتما آنان را همراهی کرده و در کنار آنها باشیم و آنها را در این فضا رها نکنیم.

سرهنگ گودرزی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه‌های مردم عزیز، بحث بازار ارز و اخلال گران این حوزه است که در کانال‌ها و سایت‌ها و جا‌های مختلف از هیجانات اجتماعی سوء استفاده کرده و قیمت‌های کذایی درج می‌کنند که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی این سایت‌ها و کانال‌ها را شناسایی کرده و برخورد قاطعی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: این کانال‌ها مستمرا تحت رصد هستند و بار‌ها اعلام کرده ایم که هر کسی بخواهد امنیت روانی مردم عزیز را خدشه دار نماید قطعا پلیس این موضوعات را پیگیری می‌نماید.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: بحث کالای قاچاق و مالخران نیز به همین شکل پلیس فتا با قاطعیت موضوعات را بررسی و کنترل و نظارت می‌کند.

وی گفت: اگر افرادی بخواهند در سایت‌ها و بستر‌هایی خرید و فروش و اینستاگرام و ... اموال مسروقه را بفروشند، تمامی آنها را شناسایی خواهیم کرد و در حال حاضر نیز مورد شناسایی قرار دارند و در اختیار اداره آگاهی قرار داده ایم.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: اولویت‌های پلیس فتا با دغدغه‌های مردم تغیر می‌کند و با توجه به نیاز‌های مردم انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار