سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از توزیع بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن بذر گندم آبی و دیم خبر داد و گفت: امسال انواع بذر گندم با قیمت مصوب دولتی بین کشاورزان توزیع می‌شود.

فرهمند آقایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به توزیع بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن بذر گندم آبی و دیم در این شهرستان، اظهار کرد: در امسال انواع بذر گندم با قیمت مصوب دولتی توسط اتحادیه تعاون روستایی این شهرستان بین کشاورزان توزیع می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به سطح زیرکشت گندم آبی ۱۰ هزار هکتار و سطح زیرکشت گندم دیم ۲۸ هزار هکتار در این شهرستان و نزدیک شدن به فصل کشت گندم، حدود هزار و ۱۰۰ تن بذر گندم دیم گواهی شده توسط ایستگاه بوجاری ضدعفونی شهرستان تهیه و توزیع می‌شود و مابقی بذر مورد نیاز از سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر تامین می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون افزود: عملکرد بالا، مقاومت به بیماری سیاهک آشکار و پنهان، مقاومت به زنگ، مقاومت به تنش‌های محیطی نظیر خشکی و سرما و مقاومت به ورس (خوابیدگی بوته) از ویژگی‌های ارقام گواهی شده است.

آقایی با بیان اینکه خشکسالی و تاخیر در بارندگی، کشت پاییزه دیمزار‌های این شهرستان را با تاخیر مواجه می‌کند، از کشاورزان دیم کار خواست تا قبل از آغاز بارندگی، هرچه سریع‌تر نسبت به تهیه بذر اقدام کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به کارگیری ارقام گواهی شده و استفاده صحیح از انواع ادوات کشت می‌تواند گامی موثر در افزایش کمی و کیفی محصول داشته باشد، تصریح کرد: ارقام گندم موجود در این شهرستان تیرگان برات، آران، طلایی، سارنگ، مهرگان (ارقام آبی) و دهدشت، کریم، ساورز، قابوس، کبیروپایا (ارقام دیم) است.

مریم پورحسینی مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: به علت مستعد بودن شرایط آب و هوایی شهرستان و مشاهده زنگ زرد در پارسال در ارقام سیروان و چمران ۲، این ارقام حذف شدند و ارقام سارنگ، جلال و آران از سوی مرکز تحقیقات به عنوان ارقام جایگزین معرفی شدند.

او گفت: کشاورزان می‌توانند جهت دریافت حواله بذر گندم به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و کشاورزانی که از بذور خود مصرفی استفاده می‌کنند باید نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذور خود با سموم معرفی شده طبق دستورالعمل حفظ نباتات اقدام کنند.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

برچسب ها: بذر گندم ، گندم ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار