مجری طرح گیاهان دارویی سطح زیرکشت زعفران را ۱۲۷ هزار هکتار اعلام کرد.

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید زعفران با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی نسبت به سال قبل به  ۳۵۰ تن تا ۴۰۰ تن برسد.

او با بیان اینکه سطح زیرکشت از  ۱۲۳ به ۱۲۷ هزار هکتار رسیده است، افزود: براساس آمار متوسط  عملکرد برداشت ۲.۵ کیلو در هکتار است که با نوسازی مزارع می‌توان عملکرد را افزایش داد. کمااینکه در مزارع جدید عملکرد تولید بیش از ۱۰ کیلو زعفران است.

زینلی ادامه داد: هر هکتار بازسازی مزارع نیاز به ۳۰۰ میلیون تسهیلات دارد که دولت اعتبارات این کار را ندارد، در حالیکه اگر این کار انجام شود، امکان صادرات هزار تن زعفران به بازار‌های هدف را ظرف مدت زمان ۵ تا ۶ سال داریم که از این میزان ۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری خواهیم داشت، در حالیکه اکنون صادرات زعفران ۳۵۰ تا ۴۰۰ مییلیون دلار ارزآوری دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی از رونق قاچاق زعفران خبر داد و گفت:  در حال حاضر موضوع  بازگشت ارز حاصل از صادرات  زعفران بر رونق قاچاق دامن زده است، در حالیکه بازگشت ارز حاصل از صادرات باید مطابق با نظر صادرکنندگان انجام شود چراکه بدلیل شرایط تحریم امکان بازگشت ارز وجود ندارد و تفاوت ارز نیما با بازار آزاد زیاد است و همین امر منجر به ضرر و زیان آنها شده است.

او با بیان اینکه ۶۰ تا ۶۵ کشور، مقصد صادرات زعفران ایرانی است، گفت: براساس آمار امسال صادرات زعفران نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما بدلیل افزایش تولید پیش بینی می‌شود که صادرات ۵۰ درصد افزایش یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار