معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری لرستان گفت: ۲ هزار پرونده به دادگاه‌های صلح استان ارجاع شده و در حال رسیدگی است.

حمیدرضا بوالحسنی روز چهارشنبه در آیین افتتاح دادگاه‌های صلح خرم آباد در سالن اجتماعات دادگستری اظهار کرد: در ابتدا برای تشکیل دادگاه‌های صلح ۷۸ شعبه، ۷۸ قاضی و ۲۳۴ کارمند برای استان اعلام نیاز و در نهایت ۴۹ شعبه مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه برای خرم آباد ۱۵ شعبه مصوب و تاکنون هشت دادگاه از این مجموع فعال شده است افزود: در حال حاضر ۲۰ شعبه فعال دادگاه صلح در استان وجود دارد و تاکنون ابلاغ ۴۰ قاضی صادر شده و برای پنج نفر دیگر نیز در حال صدور است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته نظارت و دادگاه‌های صلح از سال جاری در استان عنوان کرد: اولین دادگاه صلح در شهرستان پلدختر افتتاح، چارت قضایی باقی شهرستان‌ها نیز تعریف و در تمام دادگاه بخش‌های استان، قانون تشکیل دادگاه‌های صلح تحت نظارت همان دادگاه‌ها فعال شد.

بوالحسنی تصریح کرد: هم اکنون در هشت شهرستان استان دادگاه صلح تشکیل شده و لرستان در این زمینه جزو استان‌های برتر کشور است.

وی هدف از تشکیل دادگاه‌های صلح را کمک به دادگاه‌های حقوقی و کیفری برای تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها دانست و گفت: دادگاه صلح تقریبا هم ردیف دادگاه‌های عمومی است و هیچ خللی به فعالیت شورا‌های حل اختلاف وارد نمی‌کند بلکه جایگاه اولیه آن‌ها را محکم کرده و به فلسفه اصلی تشکیل خود باز می‌گرداند.

وی با اشاره به فعالیت یک هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف استان افزود: تاکنون ۵۰۰ نفر از این مجموع دارای بیمه شغل، بازنشستگی و درمان شده اند و در قانون جدید اجازه داده شد حدود ۱۰ هزار نفر از مجموع نیرو‌های شورا‌های حل اختلاف ظرف مدت پنج سال از طریق آزمون سراسری استخدام دادگستری شوند که فرصت بسیار مناسبی برای جذب این نیرو‌ها است.

دادگستری استان از ابتدای شهریور ماه قانون جدید شورای حل اختلاف را در تمام دادگاه‌ها اجرا و از اواخر مرداد تاکنون دادگاه صلح را در هشت شهرستان خرم آباد، پلدختر، چگنی، دورود، سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت فعال کرده است.

برچسب ها: دادگاه ها ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.