معاون فرماندار زرند از برگزاری دومین جشنواره «بی بی و باشو»، جمعه ۲۰ مهرماه در پارک مسافر شهرک امام علی اکبرآباد خبر داد.

ایزدی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان زرند در نشست کارگروه زرند شهر جشنواره‌های ایران با تبریک هفته‌ی نیروی انتظامی و نیز هفته گردشگری و روز سالمندان گفت: رویکردِ دبیرخانه شهر جشنواره‌ها، توجه به تمام حوزه‌های اجتماعی اعم از ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و معنوی است؛ و از آنجایی که سالمندان را می‌توان روایتگرِ بخشی از تاریخ معاصر دانست از پارسال و همزمان با "روز سالمند" اقدام به برگزاری جشنواره بی بی و باشو کردیم، تا علاوه بر ارج نهادن به این گروه اجتماعی، روی تکریم و مهر و محبتِ بیشتر به تمام سالمندان و به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز کاری فرهنگی صورت پذیرد.

وی افزود: تکنولوژی به خودی خود باعث فاصله بین مردم و کمرنگ شدن ِ روابط حقیقی بین اقشار مختلف و متاسفانه حتی بین اعضای خانواده‌ها شده است و در این بین افرادی که به دلیل کهولت سن، از موارد مرتبط با با تکنولوژی عقب هستند، بیشترین آسیب‌های روحی روانی را پیش رو دارند.

 ایزدی تصریح کرد: مطمئن هستیم اجرای چنین برنامه‌هایی، در قالب جشن یا جشنواره یا دورهمی ها، می‌تواند برای ساعاتی این فاصله‌ نسل جدید با نسل سالمند را کوتاه کند.

محمد اسلامی رئیس میراث فرهنگی زرند و دبیر ستاد زرند شهرجشنواره‌های ایران هم گفت: تاکید ستاد بر برگزاری رویداد‌ها در تمام مناطق شهرستان از روستا‌های دورافتاده تا لایه‌های داخلی بافت‌های شهری در شهر‌های زرند، یزدانشهر، خانوک، ریحانشهر و سیریز است و بنا به تصمیمی که در زمان تنظیم تقویم اخذ شد، مقرر شد برخی از رویداد‌ها و جشنواره‌ها به دلیل وحود زیرساخت‌های لازم در مناطق شهری برگزار شود.

وی افزود: عنوان " بی بی و باشو " احترام و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و تاریخی زرندیهاست که از قرن‌ها قبل هنگام صدا زدن و خطاب کردن این پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از واژه‌های نابِ پارسی (بی بی و باشو) استفاده می‌کردند.

رئیس میراث فرهنگی از حفظ گویش‌ها و لهجه‌های قدیمی که بعضاً ریشه در دوران باستان دارند، به عنوان یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی در برابر هجوم واژه‌های وارداتی غیر ایرانی نام برد و تصریح کرد: دومین جشنواره "بی بی و باشو"عصر روز جمعه در پارک مسافر شهرک امام علی اکبرآباد برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار