مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از صادر شدن سند تک‌برگی بخشی از محوطه تاریخی مَلیان در شهرستان بیضا به نام این اداره کل خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: صدور سند مالکیت برای محوطه تاریخی ملیان اقدامی ارزشمند و بزرگ است که حفاظت و صیانت از این محوطه را آسان‌تر می‌کند.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین مزیت کار تثبیت مالکیت میراث فرهنگی بر بناها، مشخص شدن حریم آنهاست که با صدور این اسناد، اقدامات حفاظتی و مرمتی بناها، تسهیل خواهد شد.

ثابت اقلیدی گفت: این محوطه تاریخی به باور بسیاری از صاحب‌نظران و باستان‌شناسان همان شهر انشان (از معدود شهر‌های باقی‌مانده از دوران عیلامیان) است و به همین دلیل سند تک‌برگی این محوطه بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: این سند مالکیت با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان فارس برای تثبیت و صدور اسناد اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان صادر شده است و با این اقدام امیدواریم بتوانیم در آینده برای عرصه‌های دیگر مجموعه‌های ملی و جهانی استان اقدام حقوقی مناسبی صورت دهیم.

محوطه باستانی ملیان با وسعتی نزدیک به ۲۰۰ هکتار از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های پیش از هخامنشی در ایران است. ملیان به خط مستقیم در حدود ۵۰ کیلومتری شمال - شمال غربی شیراز و ۴۸ کیلومتری غرب - شمال غربی تخت جمشید در دشت بیضا قرار دارد. 

در کاوش‌هایی که طی سال‌ها در این محوطه انجام‌شده کارشناسان توانسته‌اند آثار معماری، آجر کتیبه دار و اشیای باستانی زیادی را کشف و شناسایی کنند. 

کارشناسان در جریان کاوش و حفاری‌های باستان‌شناسی در بخش‌های مختلف شهر باستانی انشان توانسته‌اند بقایای معماری‌های مختلفی را از دوران آغاز ایلامی (۳ هزار تا ۲ هزار و ۸۰۰ پیش از میلاد)، ایلامی قدیم (۲ هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ پیش از میلاد) و ایلامی میانه (یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰ پیش از میلاد) را شناسایی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.