روانشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی قزوین گفت: هزار و ۳۵۵ آسیب اجتماعی از ابتدای سال جدید تاکنون در قزوین ثبت شده که از این تعداد ۲۲۰ مورد مربوط به کودک آزاری است.

فاطمه نوری روانشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی قزوین گفت: هزار و ۳۵۵ آسیب اجتماعی از ابتدای سال جدید تاکنون در قزوین ثبت شده که از این تعداد ۲۲۰ مورد معادل هفت درصد مربوط به کودک آزاری است.

نوری افزود: ۴۴ درصد از کوک آزاری‌ها از نوع مسامحه و غفلت، ۲۹ درصد جسمی و ۲۵ درصد نیز عاطفی و روانی بوده که آمار واقعی کودک آزاری در جامعه و زیر پوست شهر بسیار بیشتر از این تعداد است.

وی با بیان اینکه کودک آزاری در چند دسته بدرفتاری فیزیکی، روحی و عاطفی، سوء استفاده جنسی و غفلت و بی‌توجهی تقسیم بندی می‌شود، اضافه کرد: این آزار و اذیت‌ها در برخی موارد امنیت روانی کودک را به هم زده و حتی بر برخی از سلول‌های مغزی و رشد کودک تاثیر گذاشته و زمینه اختلالات روانی همچون اضطراب، افسردگی و وسواس‌ها را ایجاد می‌کند که گاهی در بزرگسالی موجب رفتار‌های جنسی پرخطر از نوع بزهکاری می‌شود.

نوری تاکید کرد: زمانی که کودک آزاری در سنین پایین‌تر صورت گیرد و مستمر و ادامه دار باشد، عوارض و عواقب شدیدتری در پی دارد و آسیب بیشتری به کودک تحمیل می‌شود.

این مسئول با اشاره به خشونت و کودک آزاری در برخی از محلات استان قزوین گفت: آزار و اذیت‌هایی که مربوط به غفلت از کودک می‌شود، مربوط به موارد اقتصادی در خانواده‌ها، فقر، بیکاری و تورم است که که می‌توانند زندگی کودکان را تحت تاثیر و آزار و اذیت قرار دهند، چنانکه بالا بودن آمار کودک آزاری در محلات پایین شهر نیز متاثر از همین موضوع است.

وی با بیان اینکه از ۲۲۰ مورد کودک آزاری که در قزوین صورت گرفته ۶۹ درصد از آزارگران مرد‌ها و ۳۱ درصد نیز زن‌ها بودند، افزود: این نشان می‌دهد که یکی از عوامل خطر در آزار کودکان مردان هستند که بیشتر مرتکب خشونت می‌شوند و باید در این خصوص نیز آموزش‌های لازم هم به کودکان و هم به والدین داده شود.

نوری با بیان اینکه والدین باید آموزش ببینند، خاطرنشان کرد: منابع آموزشی همانند آموزش و پرورش، رسانه‌ها و مراکز فرهنگی باید در زمینه فرزند پروری وقت بیشتری بگذارند، هر چند که کارگاه‌های آموزشی توسط دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگ سراها، بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی برگزار می‌شود، اما کافی نیست.

روانشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی قزوین عنوان کرد: با توجه به اینکه بهزیستی یکی از دستگاه‌های متولی رسیدگی به موضوع کودک آزاری در قزوین است، از شهروندان درخواست داریم اگر در بین اطرافیان خود از جمله همسایگان، دوستان، اقوام و آشنایان کسانی را می‌شناسیم که کودکان خود را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند، با تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی این موارد را گزارش دهیم و سکوت نکنیم تا فرهنگ چهاردیواری اختیاری والدین در خصوص آزار کودکان را از بین ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار