مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از غربالگری بالغ بر ۵۲ هزار کودک در ۲۰۰ پایگاه سنجش بینایی خبر داد.

 محمود حسین آبادی گفت: تنبلی چشم یا آمبلیوپی اختلالی در بینایی فرد است که باعث می‌شود دید یک چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده است و ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین علل کاهش دید قابل پیشگیری در دهه اول زندگی است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: میزان شیوع تنبلی چشم از دو تا پنج درصد گزارش شده است و متأسفانه در صورت عدم درمان اثرات کمی دید آن تا آخر عمر برای بیمار باقی خواهد ماند.

حسین آبادی اضافه کرد: علت‌های عمده و اصلی ذکرشده برای آمبلیوپی عیوب انکساری تصحیح نشده، انحرافات چشمی و محرومیت از دید است.

وی تصریح کرد: در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملاً طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود به همین دلیل پدر و مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می‌کند نیستند، بنابراین تنها راه پیشگیری از ” تنبلی چشم ” تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان باید حداقل سه بار هر سال (در سنین ۴ -۶) قبل از دبستان غربالگری شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف کاهش شیوع تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری است و در سال گذشته ۵۰ هزار و ۳۸۶ کودک در ۲۴۰ پایگاه سنجش بینایی در کل استان مورد غربال قرار گرفتند.

حسین‌آبادی اضافه کرد: از این تعداد دو هزار و ۴۳۶ کودک مشکوک شناسایی و از این تعداد ۲۰۳ کودک آمبلیوپی و هزار و ۷۰۴ کودک با سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند.

وی تاکید کرد: این برنامه در سال‌جاری از ابتدای خرداد ماه به صورت همزمان در سراسر استان آغاز شده است و قرار است جمعیت کل کودکان ۶_۳ سال استان بالغ بر ۵۲ هزار کودک در ۲۰۰ پایگاه غربالگری مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: تمام مجتمع‌های بهزیستی، خانه‌های بهداشت، مهد‌های قرآن به عنوان پایگاه تنبلی چشم آماده فعالیت هستند.

حسین‌آبادی افزود: ۷۶ غربالگر بینایی سطح اول که آموزش دیده آمد و ۱۸ اپتومتریست و ۵ چشم پزشک در این برنامه همکاری دارند، نقش والدین در همراهی کودکان به منظور اجرای برنامه بسیار مهم و اساسی است.

برچسب ها: تنبلی چشم ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.