مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان مهم‌ترین دلایل مبارزه با بیماری‌های دامی را افزایش شاخص سلامتی دام دانست و گفت: ارتقای شاخص سلامتی دام از نظر اقتصادی، سلامتی جامعه مهم و ارزشمند است.

غلامرضا سرگزی گفت: در سیستان و بلوچستان اجرای اقدامات بهداشتی قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور در زمینه حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی را می توان به عنوان خط مقدم مقابله با تهدیدات زیستی نیز یاد کرد زیرا که  استان سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آبهای آزاد جهان می‌باشد لذا نظارت‌های بهداشتی قرنطینه ای در زمینه واردات و صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه ای دارد.


وی اظهار کرد: با پیشگیری از بیماری‌های دامی، انجام اقدامات مراقبتی و نظارت‌های بهداشتی قرنطینه ای توانسته‌ایم عمر اقتصادی دام که یک شاخص مهم است را افزایش دهیم به نوعی مخاطرات دامی کاهش یافته است که این مهم با مبارزه درست و به موقع، تولید خوراک دام مناسب و رصد و پایش از کانون‌های بیماری و مبارزه با آن ایجاد شده است.


وی ادامه داد: در این مدت؛ نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ترخیص بیش از 208 هزار تن نهاد‌های دامی، بیش از 185 هزار راس / نفر دام زنده، ترخیص و حمل بهداشتی گوشت وارداتی بیش از 17 هزار تن به داخل کشور ، صادرات آبزیان بیش از 6 هزار تن به خارج کشور و ترخیص بهداشتی بیش از 3 هزار تن آبزیان به داخل کشور صورت گرفته است.


وی، صدور مجوز برای حمل بیش از بیش از 8 هزار تن گوشت گوساله تازه و منجمد، بیش از هزار تن گوشت شتر تازه و منجمد و 15 تن گوشت گوسفند و بز تازه و منجمد را از دیگر اقدامات انجام شده در این اداره کل عنوان کرد.

سرگزی افزود: نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی بر فرآورده‌های خام دامی در کلیه مراحل تولید، نگهداری، حمل و عرضه از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، نگهداری، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبداء و درصورت لزوم انجام نمونه برداری، صورت می‌پذیرد؛پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دام زنده و فراورده خام دامی و خوراک دام در سطح کشور می‌بایست با اخذ گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای از دامپزشکی حمل گردند و در مقصد نیز محصولات مرتبط با دامپزشکی پس از بازدید و ارزیابی بهداشتی کارشناسان این مجموعه و در صورت دارا بودن شرایط بهداشتی مناسب اجازه تخلیه و مصرف داده خواهد شد.

برچسب ها: دامپزشکی ، دام سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار