رئیس امور عشایر استان همدان گفت: عشایر این استان در ۳۰۰ هکتار از مراتع خود به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند.

جعفر کاویانی دلشاد گفت: برای تنوع بخشی به درآمد عشایر استان در راستای ایجاد مشاغل جدید و افزایش درآمد آنها با حمایت سازمان امور عشایر ایران میز‌های تخصصی صنایع دستی، گیاهان دارویی گردشگری و زنجیره گوشت قرمز فعال شده است.

او با تشریح اقدامات انجام شده در نیمه نخست سال جاری گفت: چهار هزار فحلی سازی یا همزمان سازی زایش در گله‌های عشایر انجام شده است.

رئیس امور عشایر استان همدان گفت: در فحلی سازی به جای اینکه یک زایش از گوسفند بگیرند در هر ۱۴ ماه ۲ زایش از گوسفند می‌گیرند که حدود ۱۲۰ درصد افزایش بره گیری انجام می‌شود.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه مراتع استان افزایش ظرفیت دام را ندارد و پروانه چرای جدید صادر نمی‌شود، بر لزوم بهره وری در تولید تاکید کرد.

او گفت: باوجود جمعیت کم عشایر استان همدان، عشایر که حدود ۹.۵ درصد مراتع استان را در دست دارند، اما حدود ۲۰ درصد از گوشت استان را تولید می‌کنند.

رئیس امور عشایر همدان گفت: عشایر استان همدان سالانه ۶ هزار تن گوشت قرمز، ۳۸۰ تن پشم و ۲۶۰ متر مربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه ۷۲ سامانه عرفی عشایری در استان داریم، گفت: جمعیت عشایری استان همدان در دیگر استان‌ها عبارتند از کوچ پنج هزار و ۴۰۷ نفر در زمستان به خوزستان، یک هزار و ۱۰۴ نفر به کرمانشاه، ۲ هزار و ۶۹۱ نفر به ایلام و هزار و ۷۵ نفر به استان لرستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار