معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: ۶۶ درصد کامیون‌های دارای بار معدنی در استان هم اکنون بدون بارنامه از راه‌ها عبور می‌کنند.

علیرضا معیری‌پور معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: از ۲۶۱ معدن فعال در استان سالانه ۹ میلیون و ۹۸۴ هزار تن مواد معدنی استخراج می‌شود که با وجود اقدامات انجام شده تنها ۳۴ درصد از این بار‌ها بارنامه داشته‌اند و مابقی همچنان بدون بارنامه تردد می‌کنند.

وی اضافه کرد: عبور بدون بارنامه خودرو‌های حامل بار معدنی در جاده‌ها به دلیل تاثیرات جدی بر تخریب رویه راه ها، یکی از دغدغه‌های جدی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین است.

معیری‌پور بیان کرد: هم‌اکنون ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان بر اثر عبور بار‌های بیش از حد مجاز و تردد خودرو‌های حامل اینگونه مواد، تخریب شده و نیاز به بهسازی سنگین دارند.

این مسئول گفت: براساس ماده ۵۹ قانون برنامه پنج ساله هفتم مصوب ۱۴۰۳ وزارت راه و شهرسازی مکلف است عوارض جبران خسارت وارد شده به جاده‌ها را براساس میزان بار محوری و میزان صدمه وارد شده به جاده‌های کشور توسط انواع کامیون‌ها و کامیون‌ها تا ۶ ماه اول برنامه تهیه کند و پس از تایید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب هیات وزیران برساند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: به منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش حمل تولیدات معدنی مقرر شده تمام معادن کشور با هماهنگی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.

به گفته معیری‌پور، براساس همین مصوبه قانونی تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل محصولات واحد‌های تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تاییدیه پیمایش توسط اداره کل است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به استناد بند ت تبصره هفت قانون بودجه ۱۴۰۲ بیست و پنج درصد وصولی حق دولتی سهم معادن استان‌ها باید برای جبران خسارت وارد به جاده‌های استان هزینه شود که توجه به این مساله در راستای بهبود راه‌های روستایی در مسیر معادن بسیار مهم است.

این مسوول با قدردانی از همکاری پلیس راه در نظارت و کنترل حمل بار در جاده‌ها، خواستار افزایش و تقویت این همکاری‌ها برای نظارت بر حمل و جابه جایی کالا و اسناد حمل و شناسایی خودرو‌های بدون بارنامه در راه‌ها جهت جلوگیری از تخریب رویه راه‌ها و جبران خسارت‌های وارد آمده به آن شد.

معیری پور در ادامه با ارایه گزارشی از روند جابه‌جایی بار و تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: بیش از ۶ میلیون تن کالا طی نیمه نخست سال جاری توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان جابه‌جا شد که نسبت به سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.

معیری‌پور همچنین از رشد ۱۰.۵ درصدی صدور بارنامه، افزایش ۱۹ درصدی تاسیس شرکت‌های حمل و نقل کالا، افزایش ۵.۵ درصدی تعداد رانندگان و افزایش۶ درصدی ناوگان باری در سال جاری خبر داد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین تعداد بارنامه صادر شده برای ناوگان وانت بار استان را نیز ۹۹۶ برگ با تناژ ۹۲۷ تن بار ذکر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار