سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان و سپس سوریه به دلایل چندوجهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دربردارنده پیام‌های مهمی است.

عباس عراقچی و هیأت همراه وی روز جمعه در شرایطی وارد بیروت شدند که فرودگاه رفیق حریری این شهر طی روز‌های اخیر در وخیم‌ترین وضعیت امنیتی در ماه‌های اخیر قرار دارد و ارتش رژیم‌صهیونیستی حملات گسترده‌ای را در حومه فرودگاه بیروت انجام داده‌است.

با وجود خطر‌های فزاینده‌ای که وزیر امورخارجه ایران و هیأت همراهش را تهدید می‌کرد، هواپیمای حامل عراقچی و البته محموله کمک‌های امدادی در بیروت به زمین نشست و انجام دیدار‌های دیپلماتیک عراقچی در لبنان نمودی از اقتدار دیپلماتیک جمهوری‌اسلامی به‌حساب می‌آید که با بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های منطقه همراه شد.

رئیس دستگاه دیپلماتیک ایران پس از بیروت، روز شنبه راهی دمشق شد تا مقام‌های عالی‌رتبه سوریه درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین مناسبات دوجانبه بحث و تبادل‌نظر کنند. این سفر هم در شرایطی انجام شد که وضعیت امنیتی سوریه طی روز‌های اخیر تحت‌تأثیر تجاوز جنگنده‌های صهیونیستی قرار داشته‌است.

دستورکار‌های سفر به سوریه

- دیدار با بسام صباغ، وزیر امور خارجه سوریه

- گفتگو با محمدغازی الجلالی، نخست‌وزیر سوریه

- دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه

- دیدار با دبیران کل و مسئولان گروه‌های مقاومت فلسطینی

محور‌های رایزنی

۱- مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه سیاسی

۲- بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی میان دوطرف

۳- بحث و تبادل‌نظر پیرامون همکاری‌های امنیتی

۴- بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های تهران – دمشق

۵- تأکید بر اجرایی‌سازی کامل توافق‌ها و تفاهم‌های منعقد شده میان ۲ کشور

۶- بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و جنایات رژیم‌صهیونیستی در منطقه

۷- تأکید بر هماهنگی روزافزون ۲ کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی

۸- ضرورت بسیج امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به جنایات رژیم‌صهیونیستی

۹- ضرورت معطوف کردن تلاش‌های دیپلماتیک به توقف فوری جنگ‌افروزی تل‌آویو

۱۰- تلاش برای تقویت همگرایی کشور‌های اسلامی با هدف مقابله مؤثر و راهبردی با تجاوز‌های رژیم‌صهیونیستی

عراقچی در دمشق چه گفت؟

- کشور‌های اسلامی و عربی منطقه تحرکات دیپلماتیک و سیاسی خود را با هدف وادارکردن حامیان رژیم‌صهیونیستی به توقف جنایات این رژیم افزایش دهند.

- بیانیه مشترک اخیر ۱۰ کشور غیرعضو شورای‌امنیت و مطالبه توقف فوری تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی بسیار مهم است.

- مهم‌ترین موضوع روز، بحث آتش‌بس در لبنان و به‌ویژه در غزه است.

- ابتکاراتی در زمینه آتش‌بس در لبنان و غزه وجود دارد و رایزنی‌هایی انجام شده‌است که امیدواریم به نتیجه برسد.

روایت بشار اسد از پاسخ محکم ایران

- پاسخ ایران به تجاوز‌های رژیم‌صهیونیستی، پاسخ محکمی بود و درسی به این رژیم داد.

- پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی فهماند محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است.

- روابط راهبردی سوریه و ایران برای مقابله با چالش‌ها و تهدید‌های منطقه‌ای حیاتی است.

- مقاومت در برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتارجمعی یک حق مشروع است.

- مقاومت با توجه به استقبال مردم از آن و اعتقاد به آن قدرتمند است.

- تنها راه‌حل موجود برای تل‌آویو، توقف کشتار و ریختن خون مردم بی‌گناه است.

چرا سفر عراقچی به بیروت و دمشق مهم است؟

سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان و سوریه از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت ویژه‌ای است که از دید محافل سیاسی – رسانه‌ای منطقه نیز دور نماند. در ادامه به بررسی دلایل اهمیت سفر عراقچی و همچنین پیام‌هایی که حضور در بیروت و دمشق داشت، می‌پردازیم.

- نمایش اقتدار دیپلماتیک ایران: در شرایطی که استمرار تجاوز‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی به اهدافی در لبنان و سوریه طی روز‌های اخیر، ریسک امنیتی بالایی برای سفر هیأت ایرانی ایجاد کرده بود و کمتر دیپلماتی در این وضعیت تن به سفری رسمی و از پیش اعلام شده می‌داد، حضور وزیر امورخارجه ایران در بیروت و دمشق پیش از هر چیز نشان‌دهنده اقتدار دیپلماتیک جمهوری‌اسلامی بود.

- بی‌اثرسازی تهدید‌های تل‌آویو: فرودگاه بیروت و منطقه حومه آن طی روز‌های اخیر شاهد حملات مستمر رژیم‌صهیونیستی بوده‌است. با وجود این، سفر عراقچی به بیروت در شرایطی انجام شد که صهیونیست‌ها ادعا کرده بودند هر هواپیمایی را از مقصد ایران هدف قرار خواهند داد. با وجود این، سفر هیأت ایرانی به لبنان و سوریه عبور از تهدید‌های تل‌آویو و بی‌اثرسازی آنها به‌حساب می‌آید.

- خنثی‌سازی ادعا‌های رژیم‌صهیونیستی: صهیونیست‌ها و رسانه‌های وابسته به آنان طی هفته‌های اخیر و به‌دنبال ترور شهید سیدحسن نصرالله و همچنین جمعی از فرماندهان مقاومت اسلامی، تلاش می‌کردند اینگونه جلوه دهند که تل‌آویو در تحولات منطقه دست بالا را دارد و در حال رسیدن به اهداف خود است؛ بنابراین حضور وزیر امورخارجه ایران در بیروت و دمشق، آن‌هم در چنین شرایطی، خط بطلانی بر تصویرسازی‌ها و ادعا‌های تل‌آویو محسوب می‌شود.

- اعلام همبستگی با ملت و دولت لبنان: یکی از مهم‌ترین پیام‌های سفر عراقچی به بیروت، اعلام همبستگی جمهوری‌اسلامی با دولت و ملت لبنان است؛ آن‌هم در شرایطی که بسیاری از مدعیان حقوق‌بشر و همچنین برخی دولت‌های اسلامی چشم بر جنایات مستمر رژیم‌صهیونیستی بسته‌اند و تنها نظاره‌گر ددمنشی‌های صهیونیست‌ها هستند. در چنین شرایطی سفر عراقچی به لبنان و سوریه تأکید دیگری بود بر رویکرد ایران در مواجهه با تحولات منطقه‌ای.

- هماهنگی «دیپلماسی» و «میدان»: در شرایطی که نیرو‌های مسلح ایران با انجام عملیات «وعده صادق ۲» ضربه‌ای کاری بر پیکره رژیم‌صهیونیستی وارد کردند، دیپلماسی فعال ایران پیش از هر چیز نمودی از هماهنگی ۲ بال «دیپلماسی» و «میدان» به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که رسانه‌های ضدایرانی طی هفته‌های اخیر با تمرکز ویژه‌ای در حال فضاسازی درباره وضعیت آن در دولت چهاردهم بودند.

- تأکید بر حمایت ایران از محور مقاومت: اگرچه به‌دنبال ترور شهید سیدحسن نصرالله برخی رسانه‌های محور عبری – غربی به‌شدت مشغول القای تصویر شکاف میان ایران و محورمقاومت بودند، اما سفر وزیر امورخارجه ایران به لبنان و سوریه و تأکید وی بر حمایت ایران از محورمقاومت، مهر باطلی بود بر فضاسازی‌های اخیر رسانه‌های غربی – صهیونیستی.

- هشداری بیخ گوش تل‌آویو: علاوه‌بر همه نکات پیش‌گفته، سفر عراقچی به لبنان و سوریه دربردارنده یک پیام مهم نیز بود؛ در شرایطی که شاهد تنش‌آفرینی و جنایات مستمر رژیم‌صهیونیستی طی روز‌های اخیر بوده‌ایم، جمهوری‌اسلامی نه از تهران، بلکه از بیخ گوش تل‌آویو و از قلب بیروت به صهیونیست‌ها هشدار می‌دهد که چنانچه دست از پا خطا کنند، باید منتظر ضربات مهلک‌تر ایران باشند.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.