طبق گزارش خبرنگار الجزیره با تشدید جنگ در لبنان بسیاری از مردم نواحی جنوبی برای فرار از جنگ به سمت پایتخت حرکت می‌کنند.

خبرنگار الجزیره در توصیف بحران آوارگان در لبنان گفت «حومه جنوبی بیروت محل اسکان ۷۰۰ هزار نفر بود. جنوب لبنان نیز محل زندگی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر بود؛ بنابراین ساکنان همه این مناطق برای فرار از جنگ فقط به بیروت سرازیر می‌شوند.»

بر اساس توصیف میدانی خبرنگار الجزیره مردم زیادی در خیابان‌های بیروت هستند. هزاران نفر هنوز در پیاده روها، در ساحل و در پارک‌ها مستقر شده اند و ده‌ها هزار نفر در مدارس و دیگر اماکن عمومی. دولت لبنان همچنان توان مقابله با این وضعیت و ساماندهی آوارگان را ندارد.

طبق این گزارش، آژانس‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی در حال حاضر در لبنان در حال کمک رسانی هستند، برخی از کشور‌های عربی نیز به کمپین ارسال کمک به لبنان پیوستند. به رغم ورود کمک‌های بشردوستانه این امکان برای دولت لبنان وجود ندارد که با سنگینی مقوله آوارگی مقابله کند. زیرا به تعداد آواره‌های لبنانی، آوارگان سوری و فلسطینی نیز اضافه می‌شوند.

رژیم صهیونیستی دیروز یکی از بزرگترین حملات به سمت اردوگاه آوارگان فلسطینی در برج برجنه را انجام داد که باعث شد بسیاری از فلسطینی‌ها آن اردوگاه را ترک کنند. اردوگاه صبرا و شتیلا نیز شاهد ترک بسیاری از مردم به مناطق امن بود. این حملات برای همه خطرناک است و به همین دلیل است که جابجایی بسیار زیاد است.

رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان مردم لبنان اقدام به بمباران گسترده مناطق پرجمعیت و غیرنظامی می‌کند. این مسئله طی ۲ هفته اخیر تشدید شده و آواره شدن خیل عظیمی از لبنانی‌ها را درپی داشته است. 

لبنان که پیش از جنگ نیز به دلیل شرایط اقتصادی از مشکلات گسترده‌ای رنج می‌برد، اکنون با ویرانی زیرساخت هایش توسط ارتش رژیم صهیونیستی شاهد موج گسترده آوارگان است. دولت مرکزی لبنان هم اکنون در تامین پناهگاه برای آوارگان ناتوان بوده و از جامعه جهانی و کشور‌های ثروتمند تقاضا کرده است به این کشور کمک کنند. 

برنامه جهانی غذا و یونیسف پیش‌تر از گسترش برنامه‌های خود در لبنان به منظور حل برخی از مشکلات آوارگان خبر داده بودند. دولت لبنان خواستار اختصاص بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از سوی نهاد‌های بین المللی برای آوارگان این کشور شده است.

مترجم: پورکند

برچسب ها: آوارگان جنگ ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار