وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس قوانینی که مجلس در حوزه دامپزشکی تکلیف کرده است، طی ۴ سال آینده باید به خوداتکایی ۹۰ درصد در این حوزه برسیم.

غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در روز ملی دامپزشکی گفت: تلاش و زحمات دامپزشکان در  امنیت غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست و همواره دامپزشکی در تولید غذای سالم، گیاه سالم، علوفه سالم، دام سالم که حاصل آن انسان سالم خواهد بود، وظایف مهمی دارد.

به گفته او، حدود ۲۵ درصد از ارزش افزوده تولیدات دامی به خدمات دامپزشکی اختصاص دارد که این امر بیانگر آن است که این بخش در اقتصاد و امنیت غذایی کشور اهمیت بسزایی دارد.

نوری قزلجه ادامه داد: براساس قوانینی که مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده است، در حوزه دامپزشکی طی ۴ سال آینده باید به خوداتکایی و خودکفایی ۹۰ درصد برسیم که این امر به توسعه فعالیت های دامپزشکی نیاز دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی از اقدامات ضروری در راستای خودکفایی ۹۰ درصدی در حوزه دامپزشکی افزود: کمک به خودکفایی گوشت قرمز و سفید از طریق کنترل بیماری و کاهش تلفات و افزایش تولید واکسن های دام و طیور از جمله این اقدامات است چراکه در شرایط کنونی ۷۰ درصد واکسن طیور و ۳۰ درصد واکسن دام از طریق واردات تامین می شود.

او بر توسعه مشارکت بخش خصوصی، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در ارائه خدمات دامپزشکی و بیمه تأکید کرد و افزود: آسان‌ترین راه برای دستیابی به اهداف ما، همکاری با تشکل‌ها و واگذاری بخش‌هایی از امور به آن‌هاست. ما باید کارهای سودآور را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

نوری قزلجه به کاهش آلاینده‌ها، باقی‌مانده سموم کشاورزی، نیترات، فلزات سنگین و باقی‌مانده داروهای دامی به‌عنوان وظایف مهم اشاره کرد و گفت: ما باید به حداقل رساندن مصرف دارو و واکسن در جهت سلامت و نظارت مؤثر بر واردات نهاده‌ها حرکت کنیم. سلامت انسان به شدت وابسته به سلامت دام است. به عبارت دیگر، گیاه سالم، دام سالم و غذای سالم موجب انسان سالم می‌شود و این همان مفهوم 'یک جهان، یک بهداشت' است؛ به این معنی که انسان‌ها، حیوانات و محیط زیست به‌طور جدایی‌ناپذیری به هم مرتبط هستند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمامی ذی‌نفعان، به اهداف تعیین‌شده در زمینه خدمات دامپزشکی و امنیت غذایی دست یابیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار