رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: با تصاویر ماهواره‌ای نقشه پایش ریزگرد را در سال ۱۴۰۱ تهیه کردیم و در کنار آن اقدام به تهیه نقشه گاز متان شده است.

علی جاویدانه امروز در برنامه افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به اقدامات سازمان نقشه‌برداری در ۷ سال اخیر، گفت: تهیه آرشیو غنی از داده‌های مکانی از دهه ۳۰ شمسی و تهیه استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های این حوزه از جمله اقدامات ما در حوزه تولید داده‌های اطلاعات مکانی است.

وی با اشاره به تهیه نقشه‌های مختلف در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: تهیه نقشه جامع نرخ فرونشست کشور با بهره‌گیری از پردازش تصویر ماهواره سنتینل ۱ از دیگر اقدامات ما است و این نقشه‌ها مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها شده است.

جاویدانه از تهیه نقشه فرونشست زمین به تفکیک استان‌ها خبر داد و یادآور شد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نقشه پایش ریزگرد را در سال ۱۴۰۱ تهیه کردیم و در کنار آن اقدام به تهیه نقشه گاز متان شده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، تهیه نقشه سیلاب را از دیگر برنامه‌های اجرایی این سازمان نام برد و ادامه داد: بر اساس درخواست کشور تاجیکستان برآورد مساحت یخچال‌های طبیعی دو ایالت این کشور تهیه شد و در کنار آن اقدام به پایش آب پشت سد کجکی و کمال خان افغانستان در خصوص موضوع حق آبه رود هیرمند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای صحت سنجی کردیم.

جاویدانه زیر ساخت‌های داده مکانی را داده‌های ارزشمندی در حوزه نقشه‌برداری دانست و راهکار توسعه آن را SID عنوان کرد و افزود: این زیر ساخت به عنوان داشبورد مدیریتی برای تصمیم‌گیری است که هم‌اکنون توسعه یافته و اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم، ۲۰ سامانه در حوزه‌های آب و اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی و ... با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تاکید دارد که باید با هماهنگی وزارت ارتباطات صورت گیرد و انتظار داریم که به سامانه‌های اطلاعات مکانی به طور مضاعف توجه شود تا شاهد توسعه سامانه‌های متعدد که بعضا در این حوزه غیرکابردی هستند، نباشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار